Reactie Onderwerp Auteur Datum
Hi Ruud , het lijkt er op alsof de naam verder gaat onder de lijst, ook gezien de blaadjes van de klaprozen. Dan zou het Schildersvak herkennen An 24-10-2020
Foto 2 is mee gegaan zie ik, bij deze Schildersvak herkennen Ruud 24-10-2020
Niet alles kon ik thuisbrengen, maar het volgende nog wel: Item den 28sten in Meye anno 1478 den heer Lauwerens van stukje uit een tekst (16e eeuw) Geert Ouweneel 24-10-2020
Wij Henrick van Balen ende Walburch van Zellar, sijn echte huysvrou, doin kont allen luden, alsoe als Ott van Balen Verzoek transcribtie en controle Geert Ouweneel 24-10-2020
De margeaantekeningen staan {tussen accolades} Betaelinghe[n] ghedaen jegens de[n] voorn[oemden] ontfanck, zo hier naer fragment uit kerkrekening 16e eeuw René van Weeren 24-10-2020
Ik kom nog niet helemaal uit de vertaling, maar de tekst luidt: Catharina relecta antea in Hollandia baptista Ik kom tot Doop 1605 Antwerpen - wat staat er in de kantlijn? René van Weeren 24-10-2020
1st stukje van de puzzel: “zijn Vrou Margriet Cramers” en “Margaretha Cramer sijn moeder” Bijna hetzelfde, maar twee VOC puzzel Brosthuijsen JWK 23-10-2020
Helaas, geen vermelding van herkomst...:( 11 julii contraxerunt matrimonium coram me fr[atr]e norb[ertine] van der Beren Trouwakte 11-07-1694 Mierlo Walterus Jacobi van der Asdonck René van Weeren 23-10-2020
René en Paul, (nogmaals) bedankt voor de reacties! Heb weer het nodige bijgeleerd! Overleden...maar waaraan? Carola 23-10-2020
Dank Arcimboldo, naar aanleiding van jouw aanvullingen nogmaals gekeken. Mede dankzij de wijziging van het woord en naar Detail uit een kerkrekening René van Weeren 23-10-2020
Helaas leerde ik geen middeleeuws latijn, enkel het klassieke (later ook het potjeslatijn). Mamburnus is dus een Graag een transcriptie van deze teksten uit 1459 Boed Marres 23-10-2020
van die afkorting kan ik helaas ook geen chocola maken, evenmin als van de Olne in regel 2 r 2 en i.p.v. de r 9 woondt r Detail uit een kerkrekening Arcimboldo 23-10-2020
een eerste aanzet Dirck Jan Timmermanssen heeft opgedragen erffelijck Henricken Henrickssen van Gingoven die men heijt Oplossingen paleopuzzel nr. 84 Arcimboldo 23-10-2020
Ik snap de opmerking van Boed over mamburnus niet. In de tekst staat wel degelijk (afgekort) mamburnus. In een Graag een transcriptie van deze teksten uit 1459 AntonS 23-10-2020
Beste Otto en Michel, wat een werk hebben jullie gedaan, dank; overigens hoe is het toch mogelijk maritus te Graag een transcriptie van deze teksten uit 1459 Boed Marres 23-10-2020
Beste Boed, hier past vooral hulde aan Michel! Als je weet dat telkens eerst namen van de zittende leden van het gerecht Graag een transcriptie van deze teksten uit 1459 Otto Vervaart 22-10-2020
Volgens WNT Kwaadsappigheid (”Kwaadzappigheid; Kwijnziekte; Slijm-zugt; in 't latijn Cachexia; is eene kwijnende ziekte Overleden...maar waaraan? Paul 22-10-2020
Beste René en Anton, Hartelijk dank voor uw transcriptie, vertaling en goede uileggen o.a. over aanwezigheid van pastoor wat wordt er verteld bij huwelijksinschrijving nadine 22-10-2020
Van een afkorting in de brontkest ben ik niet zeker, maar hierbij mijn poging De zelve Mychiel Goossins ov[er] Anth[oniu Detail uit een kerkrekening René van Weeren 22-10-2020
Beste Michel, fijn dat deze duistere teksten leuk zijn om te ontcijferen. Mijn interpretatie is dat Gerardus Moers aan Graag een transcriptie van deze teksten uit 1459 Boed Marres 22-10-2020
4 Beerthout. Die vaeder Cornelis Jacobsz. Die moed[er] Grietgen Claesdr. Getuigen Jan Jacobsz, Mar- ritgen Jansdr transcriptie verzoek René van Weeren 22-10-2020
Anton, Ik sluit me bij je aan, ik kende de term nog niet. René wat wordt er verteld bij huwelijksinschrijving René van Weeren 22-10-2020
Ik lees in regel 6: toparchiae de Lillo dus: (pastoor) van het (rechts)gebied (of wat de lokale term ook is) van Lillo wat wordt er verteld bij huwelijksinschrijving AntonS 22-10-2020
Dag Nadine, ik vermoed dat id9 in feite idq is, een verkorting voor idque. Ik twijfel daarnaast aan mijn eigen wat wordt er verteld bij huwelijksinschrijving René van Weeren 22-10-2020
Dag Carola, Graag gedaan. De conclusie dat ondervoeding de doodsoorzaak is, kan ik echter niet onderschrijven. Er zijn Overleden...maar waaraan? René van Weeren 21-10-2020