Reactie Onderwerp Auteur Datum

Hoi Herman, Dan zou er ook Zick van Loven en stazft moeten staan want dat is in alle gevallen dezelfde letter. Ik lees

Wie kan dit lezen?

rijloze kirck? Ik denk te lezen zeijlozen kirck. Oftewel een kerk zonder zijden, een zg eenbeukige kerk.

Wie kan dit lezen? Herman Geurts

Mogelijk staat er starft 'Rick Van Loven alt wesende' kirck

Wie kan dit lezen? Bart Jans

Hallo Peter, Ik ga een eerste poging wagen. anno 1577 den 23 october starff mijn live moder rick van lou en aff wesende

Wie kan dit lezen?

Correctie van vergetelheidje: de moeder is natuurlijk acatholica, dus net niet van het katholieke geloof.

Latijnse doopacte Michel Oosterbosch

Inderdaad Here van Nederhorst klopt als een bus

het laatste woordje Roel ten Klei

Dank je wel, Michel. Drie aha-erlebnissen rijker.

Leeshulp gevraagd vermelding 1515 Bergen op Zoom Bart Jans

Prima transcriptie van deze volmacht door Bart. Hierbij nog enkele vraagtekentjes opgelost - ik heb tussen haakjes een

Leeshulp gevraagd vermelding 1515 Bergen op Zoom Michel Oosterbosch

Een kleine poging: het gaat over een rente, te betalen door ene Daneal (Daniël) in munt van Nijvel; de uitvaardigers van

Wie o wie..... Michel Oosterbosch

Ik lees: "heere van Nederhorst alhier"; voor het laatste woord is er onvoldoende context, maar mogelijk is het

het laatste woordje Michel Oosterbosch

23 Maij. Baptizatus est Henricus Godefridus filius naturalis Gertrudis van Gent a catholicae. Pater vero fuit nominatus

Latijnse doopacte Michel Oosterbosch

Over een letter hier en daar wordt nog getwijfeld, maar we houden de oplossing in ieder geval op de jullie al bekende

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat?

Ook gebruikers van Instagram hoeven trouwens niet ver te zoeken: - Myriam van der Hoek: https://www.instagram.com/books

Paleografie op Twitter en Facebook

Beste Tom, Dat streepje is het zogenaamde u-bevestigingsteken. Dat schreven de klerken om het onderscheid met de n

U = Ú?

Eensgezinde puzzelaars... @Mirjam: Mijn collega zet er aankomende woensdag een verhaaltje over op onze website; ik zal

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat?

oeps.typefout bedeod Zeewse ..... moet zijn ....bedoeld Zeeuwse rijksdaalder

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat? Herman Geurts

virtig 40 seuse rugdaders of ricgdaders.. duidelijk wordt in ieder geval bedeod Zeewse rijksdaalder. Uit wikipedia: De

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat? Herman Geurts

Ik lees 40 seechseriegdaders (Zeeuwse rijksdaalders?)

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat? Dirk Claessens

Hoi Christian, En, is hij gezwicht voor de bedreigingen dan wel hebben de onverlaten de daad bij het woord gevoegd en

Paleopuzzel nr. 7: Betalen! Maar wat? Mirjam Schaap

Volgens mij meer als een optie. Gewoon goed.

relatie van gezinshoofd tot nr. 3 niet leesbaar Herman Geurts

Beste Guido, Heb het even nagevraagd bij één van mijn collega's. Hij denkt dat er mnsdr staat, dat is een afkorting voor

relatie van gezinshoofd tot nr. 3 niet leesbaar Stadsarchief R…

Het genoemde "Richtlijnen voor het uitgeven van historische bescheiden, samengesteld in opdracht van het Nederlands

Hoe te transciberen? Alwin van Egmond

Dag Druppie, een interessant problem. De vraag is dus eigenlijk of de eigentijdse lezer (zeg 17e of 18e eeuw) bij het

Titulatuur voluit geschreven

Een aantal dagen gekeken, maar blijft onduidelijk. Na LS de afkorting voor voorschreven? of staat er een gekke D met

Mysterieuze afkortingen. Herman Geurts

Het echtpaar is pas in 1936 getrouwd valt te lezen. Dat is nog een argument voor een vermelding "nat. dr.", natuurlijke

relatie van gezinshoofd tot nr. 3 niet leesbaar