Reactie Onderwerp Auteur Datum

Mocht het om een dochter gaan - het is inderdaad lastig te lezen en de letters lijken er daarnaast niet allemaal op te

relatie van gezinshoofd tot nr. 3 niet leesbaar

Dag allemaal, naast de beste wensen voor het nieuwe jaar bij deze ook de oplossing voor de afgelopen paleopuzzel: Alsoo

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker

@Dirk: We gaan er werk van maken! @Jan: Bedankt voor de tip, goede suggestie.

Hoe te transciberen?

Er lijken 2 puntjes onder het woord te staan te staan. Kan er staan nat.dr. (natuurlijke dochter)?

relatie van gezinshoofd tot nr. 3 niet leesbaar Herman Geurts

Als oud-lid van de werkgroep Paleografie in Zeeland (PaiZ), gelieerd aan het Zeeuws Archief, wil ik wijzen op de uitgave

Hoe te transciberen? Jan C. Bliek

Richterbode, mnl. richterbode, voorheen in sommige streken van ons land bekende benaming voor den deurwaarder, b. v. in

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker John Geurts

Ik denk dat het laatste woord van de rood onderlijnde tekst "geldprijs" is.

Mysterieuze afkortingen. Tineke

@Christian: graag, afkortingen doen mij in oefeningen geregeld de mist ingaan. De variaties en de lokale verschillen

Hoe te transciberen? Dirk Claessens

@Frank: En daarmee is weer eens bevestigd, dat eigenlijk ieder archiefstuk een bron van genealogie kan zijn :-)

Nieuwe oefentekst: Kerstmis in Roermond

@Dirk: Helemaal waar. Die verschillen zijn er mede oorzaak van dat eenduidige regels niet altijd mogelijk zijn of niet

Hoe te transciberen?

@Dirk: Helder! Toch mooi dat we door het lezen van dergelijke teksten niet alleen het lezen zelf oefenen, maar ook onze

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker

Leuke teksten. Door dit soort teksten te lezen zie je ook de verschillende soorten verschrijvingen terug die ook in

Nieuwe oefentekst: Kerstmis in Roermond Frank Klerkx

y/ij ligt soms moeilijk. Moet men transcriberen hoe het woord zou uitgesproken werd? Wijn werd/wordt in W-Vlaanderen

Hoe te transciberen? Dirk Claessens

Het woord erfdrossaard dat ik dacht te lezen, was me voorheen niet bekend. Google kende het wel; het duikt op in vele

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker Dirk Claessens

Dirk en Herman, jullie zijn alvast hard aan het werk geweest! Na de feestdagen volgt de uitslag pas, maar tot die tijd

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker

@Herman: Klopt, we proberen bij transcriberen zo consistent mogelijk te werk te gaan, maar er kunnen verschillen

Hoe te transciberen?

Slip of the pen.... Ravenstijn moet zijn Ravenstein

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker Herman Geurts

Alsoo er enige dagen voor letzleden kersmis en naar nieuwe jaars dag, bijsonder op de dagen tussen kersmis en nieuwe

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker Herman Geurts

# Dirck: ik snap je vermelding naar Frederik Willem Thomas etc niet. Slaat niet op deze akte. Akte wordt ondertekend

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker Herman Geurts

Er zijn nog enkele" twijfelwoorden"... --- Alsoo er enige dagen voor lestleden kersmis en naar nieuwe jaars dag

Paleopuzzel nr. 6: Het is een vreemde zeker Dirk Claessens

@Dirk en @Michel, bedankt! Ik ga dan ook maar voor aangeven... Al heb ik geen idee wat dat betekent in deze context.

Wat doen die kinderen bij de pellenwevers? Marita van Brussel

Ik lees: aangeven

Wat doen die kinderen bij de pellenwevers? Michel Oosterbosch

@ Dirk: ohh...dat was me helemaal niet opgevallen! Nu dat u het zegt, zie ik het inderdaad! Sorry voor de verwarring en

Onleesbare Akte Carola

Nu begrijp ik waarom Tinekes transcriptie verschilt van de mijne, er staan 2 versies op de pagina :0) mvg - Dirk

Onleesbare Akte Dirk Claessens

Hallo Carola, Ik lees bijna hetzelfde: Jan Blancart Jonckman ende maesschipper van Eijsden met Anna Lambrichts Jonge

Onleesbare Akte Tineke