Reactie Onderwerp Auteur Datum

Volgens mij is het verhaal brutaler... Edele, Vermoegende, Wijse, voorsyenige Here,/ Wij hadde gescreve aende

Paleopuzzel nr. 17 Van Rietvelde Johan

Een poging. Enkele ?? niet zeker van mijn oplossing. Edele, vermogende,wijse, voorsijenige here, wij hadde verstaen

Paleopuzzel nr. 17 Herman Geurts

Weer een paar woordjes iii modiorum mensure de busdocus= 3 schepel Bossche maat iii modiorum mensure de berse = 3

oud latijn c.a. 1410 Herman Geurts

correctie :cultura moet zijn culturam ( ivm afkortingsstreepje boven a) voor de rest kan ik er niet veel van maken. Mijn

oud latijn c.a. 1410 Herman Geurts

regel 1 begint met : Cultura regel 5 /6 lees ik : de busco=duc ( Buscoducensis= sHertogenbosch) Voor buscoduc staat een

oud latijn c.a. 1410 Herman Geurts

Nihil sub sole novum.. !!

Paleopuzzel nr. 17 Van Rietvelde Johan

Silig(us), rogge komt ook een aantal keren voor, en volgens mij ook nog ave(na) : haver. Voor wat het waard is.. Nog

oud latijn c.a. 1410 Van Rietvelde Johan

Tim, Ik vind een oude landmaat: "lop(ense). De tekst zou dus als volgt eindigen: 4 lopense boeckwijt , 1 lopense ordei

oud latijn c.a. 1410 Van Rietvelde Johan

Tim, Deze link naar een standaardwerk over Latijnse afkortingen kan misschien helpen. Het boek zelf is enkel nog te

Oud latijn 1407 / 1412 Van Rietvelde Johan

Excuus voor de matige achtergrond informatie. Dank voor de reacties zover.! Het is een fragment van een compleet

Oud latijn 1407 / 1412 Tim van de Staak

h(abe)t ad me dict(us) 4 vacc(ae) 4 bo(vile) ... ik herken nog een viertal paarden en een aantal meiden (ancillae)

Oud latijn 1407 / 1412 Van Rietvelde Johan

Dat klopt helemaal met wat het WNT hierover zegt. Stadsmannekens moeten een soort werklui in (los/vaste) dienst van de

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad

Beste Tim, Het blijft oorverdovend stil tot nu toe en dat is niet voor niks vrees ik, want het is een lastige tekst die

Oud latijn 1407 / 1412

In het "schoonschrift" is dit de schrijfwijze voor "i". De "j" heeft een lusje onderaan. Wanneer het hier inderdaad gaat

oude huisnummering Van Rietvelde Johan

Beste Albert Bedankt voor de oplossing. Ik heb mijn foutjes ontdekt en zal er mijn voordeel mee doen. Tot de volgende

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

Hier dan maar oplossing van Paleopuzzel nr. 16: Den Xiien / 12en Julij 1614 Meester Hans Pruijm scherprechter

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks?

Albert Wanneer kunnen we de oplossing van de puzzel verwachten ?? Groet Dymphie

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

Heel aardige en prikkelende suggesties, maar ik ben bang dat de werkelijkheid stukken prozaïscher is en dat haar

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks?

Herman, Ik denk dat met "veelmans huysfrouwe" bedoeld wordt een potige huisvrouw, die van zich wist af te bijten, zo

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

hoe moet ik dat veelmans huysfrouwe verstaan? een vrouw met vele mannen? Of wordt er iets anders bedoeld?

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Herman Geurts

Albert dan weet ik nu welke dat zijn, goed te weten voor een volgende keer. Bedankt Dymphie

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

Beste Dymphie, Lang niet slecht, maar helemaal goed toch nog nét niet. Maar dan hebben we het slechts over 3 minuscule

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks?

Joyce en Albert - Ik lees het volgende : Den 12den Julij 1614 M(eeste)r. Hans Pruijm Scherprechter, verclaerde by zyne

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

Het was dus blijkbaar een voorloper van de Dienst Publieke Werken.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom

"Donderdag en Vrijdag waren vier ploegen stadsmannekens aan het zandstrooien gesteld, zeer stellig geen weelde."

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad Paul de Wit