Reactie Onderwerp Auteur Datum

de scherprechter interpreteert dat het als een hineininterpretierung op het voorhoofd van de heks gedrukt staat

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks?

W.s. zijn de (vermoedelijk niet àl te zware) vergrijpen van Gerrit en Evert verloren gegaan in zulke oude administraties

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom

Joyce, je begeleidende tekst begrijp ik als een stukje hineininterpretierung... of ken je dit koppel persoonlijk

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Van Rietvelde Johan

Joyce, nog even dubben over een paar woorden waaraan ik twijfel of ze echt goed zijn. Maar na het weekend komt de

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

Beste Dymphie, goed dat je dit vraagt, blijkbaar zijn we niet duidelijk geweest. Je kunt je transcriptie gewoon hier op

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks?

Joyce wat is de uiterste inzendingsdatum van paleopuzzel 16 Groet Dymphie

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo

En dan het woord ontslagen. Strikt genomen staat er inderdaad dat de wagen van Gerrit ontslagen wordt, maar wat de facto

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad

Het begrip stadsmannekens houdt de gemoederen lekker bezig. Sommigen van jullie schreven dat ze het een heel vrolijk

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad

Graag gedaan. Maar het is maar een veronderstelling van mij, m.a.w. ik weet het óók niet zeker.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven

O ja, dat had ik even over het hoofd gezien: dat die mannekens ingezet werden bij het werk. Sorry. En dank u voor de

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom

Wellicht een weeshuis voor jongens en jongemannen, maar oude mannen kan ik me niet zo voorstellen, gezien puinstorten

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven

Bevond zich destijds aan de Steen- of Biltstraat een oudemannenhuis? Vanwege de aanduiding Stadsmannekens.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom

Dát kon ik niet weten! Maar ik vind het wél fijn om te weten wat er achter deze naam schuilt. Bedankt!

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven

In Vleuten-De Meern lag het huis Den Engh, waar de heren van den Engh zetelden. Het was ooit een ridderhofstad. Hierbij

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad

Had ik het dus tóch goed, met die "voederen", en zelfs met die doorgehaalde "r" erin, i.p.v. mijn achteraf-correctie in

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven

Als er dan toch in het Nederlands wordt vertaald, er bestaat een schitterend woord voor, nl. Kameraar. Volgens het

AAA Sect I, 220/38R Archie

Inderdaad Johan, het gaat over een schepenregister van de abdij van Averbode m.b.t. de grondheerlijkheid Testelt en

AAA Sect I, 220/38R Paul Peeters

Hartelijk dank Johan en Chris, Op zoek naar een andere Engelbertus Daem(e)(n) of Daems rond die tijd. Indien geen andere

Leeshulp DTB Loon op Zand FrankK

Haen, zie bijv. de ‘h’ in Bartholomeus in de volgende inschrijving. Maar ook zonder kennis van oud schrift kom je er

Leeshulp DTB Loon op Zand Chris van Dijkum

Henricus De haen en Adriana van Wanroij. Doopheffers Dionisius van Wanroij en Joanna De haen. In een en dezelfde akte de

Leeshulp DTB Loon op Zand Van Rietvelde Johan

Paul, Ben je bezig in het archief van de abdij van Averbode? Er is daar in die periode een Aegidius De Voeght

AAA Sect I, 220/38R Van Rietvelde Johan

Lavender (een spellingvariant van lavendel) werd ook gebruikt als benaming voor een in linnen geweven patroon en vandaar

Lavender Cruijsbeelt - wie helpt

De transcriptie lijkt mij correct, Paul. Ik probeer een vertaling (het is altijd wat lastig met dit soort losse stukjes

AAA Sect I, 220/38R

In het verre verleden, toen er dus nog geen vooruitgang bestond, waren oorlogen of natuurrampen voor het stadsschoon

Paleoprijspuzzel nr. 15: Puinruimen in de Domstad

Nog een week te gaan en er zijn 43 inzendingen ingestuurd. Er is nog steeds een kans om de prachtige atlas te winnen!

Paleoprijspuzzel nr. 15: Puinruimen in de Domstad