Reactie Onderwerp Auteur Datum

syn convent met V ponden en want ... hem ontbrack gerecht waer’t dese voorschreven Michiel van weghen des abts

15e eeuwse akte (2/3 j.kuijpers

dat lijkt me heel goed mogelijk, ik lees namelijk geen 'r' inhet woord maar wel een 'e' als 4e letter.

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) maria

Afgezien van het Latijn dat ik niet beheers, bijgaand de eerste bladzijde waarin de tekst toch nog een paar woorden

15e eeuwse akte J. Kuijpers

Zou het woord kours ook koves (hutjes, huisjes) kunnen zijn?

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) J. Kuijpers

Voor alle duidelijkheid: ik lees inderdaad ook "kours".. Mijn bijdrage ging enkel maar over de betekenis van het woord

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Van Rietvelde Johan

Ook het woordenboek middelnederlandse taal geeft geen verklaring voor het woord kours. Wel vond ik op internet het

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) herman geurts

Als je de laatste letter van kours vergelijkt met de laatste letter van ses (regel 6) en van is (regel 10) zou ik toch

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Jeanne

Kours: ik had nogal wat moeite om de betekenis van deze zin te achterhalen... Tot ik er aan dacht om het woord te

Jullie maken mijn werk in ieder geval een stuk eenvoudiger :)

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood)

Bedankt voor de tip Johan, alles op dit gebied is welkom voor mij als beginneling, ik moet zeggen dat dit forum erg

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Maria Franken

Akkoord met de boodschap van Jeanne: dus « dijnsdagh », «jonghstleden » en «dekens ». mvg aan iedereen

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Nadine

Dank je wel, Johan.

@ Jeanne - en eventuele andere collega's, Voor je vraag over de wijze van transcriptie, kan je eens op internet het

De reactie van Nadine heeft bij mij tot nieuwe vragen en inzichten geleid: 1. Moet je zestienhonderd voluit schrijven of

Dank voor je reactie Nadine!

Dag iedereen, Een ander versie 1 Oighst deses jaers xvi honderd drie entnegentigh / 2 bij in spectie occulair bevonden

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Nadine

Dank voor jullie bijdrage Maria en Jeanne!

1. ..... zestienhonderd drie ent negentigh 2. bij in spectie 8. ........ kours (?) van de 's Beekse (afkorting van

Oighst deses Jaers ….. drie en negentigh – bij in spectis occulair bevonden dat door den horibelen swaren ende

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Maria Franken

Vind die eerbiedige brief moeilijk te ontcijferen. Ook afkortingen niet gevonden. Bedankt als jullie mijn transcriptie

W. v. Brederode ... Nadine

@ Bas Brederode gesegt Cloetingh. Op die manier had ik het niet eerder gezien.Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Ik

W. v. Brederode ... herman geurts

Ik zou hier lezen: UL[ieden] in alles vrindtwillige / W. v. Brederode ges[eg]t Cloet[ingh]. Dus: gezegd, geheten

W. v. Brederode ... Bas den Brok

Veel dank J.Kuijpers

W. v. Brederode ... j.kuijpers

bedankt

Wat staat hier? Overlijdensakte lvr

Ook mijn dank. Ik had dat lusje over het hoofd gezien.

Hoe heet de dopeling? herman geurts