Reactie Onderwerp Auteur Datum

Lees zoals Herman " Bes" en meen "ierst" januarius te lezen. Werd dit akte in het jaar 1652 geschreven? uit welk sorte

Huwelijk Jasper Claes Vos - Eyken Dirks Nadine

nog eens gekeken naar bevestigingdatum . Kan ook 11 januari zijn

Huwelijk Jasper Claes Vos - Eyken Dirks herman geurts

Beste Maria, vlak voor het weekend vond ik nog even tijd om naar deze vervolg tekst te kijken. Ik heb lang niet alles

memo uit 1678 inhet Duits Annemarie van …

Ik lees: Dito 27 december Jasper Claes(soon) Vos jongman ende Eyken Dirriks jonge dochter van Best(?) woonende beijde te

Huwelijk Jasper Claes Vos - Eyken Dirks herman geurts

Op heden den 3e April 1755 is ten overstaan van ons Laurens Verstraten gesubstitueerde scholtus Peter van den Heuvel en

Paleopuzzel nr. 20: CSI: Sint Hubert Herman Geurts

Maandag volgt de oplossing... volgens ons :-) Iedereen heeft dus nog een paar dagen kans om een poging te wagen. Succes!

Paleopuzzel nr. 20: CSI: Sint Hubert

Dag Bas, Ook hier alle bedankingen voor uw hulp. Met vriendelijke groetens, Nadine

akte - folio 262 verso - poging van transcriberen Nadine

Dag Bas, Danks uw detailleerde uitleg, begrijp ik nu de struktuur van die akte. Hartelijk bedankt. Nadine

lastige erfrenten - lijnen 16 tot 40 Nadine

Het geld waarmee Peeter Verluyten deze erfrente voor Hansken gekocht heeft was gelegateerd door Catlijne Verluijt.

lastige erfrenten - lijnen 16 tot 40 Bas den Brok

Elisabeth Pauwijns verkocht de erfrente van 6 gulden samen met de achterstallige, nog niet betaalde rente: 8. (...)

De andere erfcijns van 3 gulden die jaarlijks op 18 juni betaald wordt heb je zelf hierboven juist geinterpreteerd.

De ene erfrente van 3 gulden per jaar had Elisabeth Pauwijns op 21 november 1546 gekocht van Elizabeth Criels weduwe

Elisabeth Pauwijns verkocht 4 januari 1585 aan Peeter Verluyten ten behoeven van Hansken een alreeds bestaande erfrente

@Nadine: Als je je verder wilt verdiepen in het fenomeen van cijnsen, dan kan ik je de volgende speciaal daarvoor

Wat is de betekenis van de afkorting?

56. scheldende hen(lieden)

akte - folio 262 verso - poging van transcriberen Bas den Brok

Nog een paar kleine correcties: 8. hun(lieden) 29. et o[mn]ibus p[er]tinen[tiis] 30. neffens malcanderen onder den 33

Volgens regel 28 gaat het hier meer specifiek om een lijftochtrente. Dat zal betekenen dat Elisabeth het vruchtgebruik

Dag, Hierbij die akte. Wat kan daarvan afgeleid worden ? Alvast bedankt. Hier wat ik ervan maak : El. Pauwijns (toen ze

lastige erfrenten - lijnen 16 tot 40 Nadine

Dag Bas, Fijn om die akte terug op te vissen en bedankt voor de bevestiging van « lijfrenten ». Heb in der tijd een

akte - folio 262 verso - poging van transcriberen Nadine

Bedankt voor beide linken. @ Johan : inderdaad is nr 4 hier relevant. Hopelijk sturen medelezers nog texten met

Wat is de betekenis van de afkorting? Nadine

Dankje!

een nog onleesbare afkorting J. Kuijpers

Elsabeth heeft een lijfrente afgesloten op twee lijven; op haar eigen lijf en op het lijf van haar dochter Philippote

Het BHIC heeft ook een informatieblad over cijnsregisters online gezet: http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij

Wat is de betekenis van de afkorting?

mijn laatste versie, nog steeds met grote hiaten, is als volgt: Den 25 Juij. As: 1678: Jst Samuel ...... Hütt arbeiten

memo uit 1678 inhet Duits Maria Franken

en de 2e foto

Wat is de betekenis van de afkorting? Johan van der Elsen