Reactie Onderwerp Auteur Datum

voor Bas, Hartelijk bedankt voor uw transcriptie alsmede uitleg over tekst, gezegde en woordenschat. ook bedankt aan

W. v. Brederode ... nadine

Ja, mee eens, faielieren met een i ipv u.

W. v. Brederode ... Bas den Brok

Er staat m.i. faielieren, voor en na de -l- ie (tel de pootjes).

W. v. Brederode ... Chris van Dijkum

Faielueren: inderdaad misschien van "failleren" -> "er niet in slagen". Zie Inl.gtb.

W. v. Brederode ... Van Rietvelde Johan

Voor Nadine. Naer behoirl[ijcke] erbiedinge seer gunstige goede heer / en vrindt, volgen[de] ul[uijden] begeerten en

W. v. Brederode ... Bas den Brok

Een nieuwe uitdaging voor mij : oud Duits lezen.Enkele woorden meen ik te kunnen lezen, maar meer ook niet: 2e regel /

Transcriberen Duitse tekst uit 1914 herman geurts

Jan van Eele zou ik denken; Heessels; Wanghe vanden Dovello (geen idee wat de afkorting hier nog aan toe wil voegen)

15e eeuwse akte (3/3)

In de marge staat: iii modius siliginis pro monasterium tongerloensis (3 mud rogge voor de abdij van Tongerlo). Ik ben

15e eeuwse akte

@ Maria Franken. Koues lijkt mij onjuist. Als je het in die betekenis in de zin plakt, krijg je een onlogische zin.

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) herman geurts

@ j Kuipers. Re-engagement ( dienstverband) lijkt me goed.

Wat staat hier? Stamboek herman geurts

Wegens slecht gedrag wordt een vernieuwing van zijn engagement geweigerd. Dus inderdaad "re-engagement". De verklaring

Wat staat hier? Stamboek Van Rietvelde Johan

Is het mogelijk dat er 'koues' staat, een (Zuid Afrikaans) woord voor een koude periode.

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood) Maria Franken

c.v.g.g. : ik vermoed "certificaat voor goed gedrag".

Wat staat hier? Stamboek Van Rietvelde Johan

Dat lijkt me goed wanneer ik dit vergelijk met anno domine. Dank daarvoor.

Welke afkorting staat er in de datering? J. Kuijpers

zou remplacement ook re-engagement kunnen zijn

Wat staat hier? Stamboek j.kuijpers

Mogelijk heeft schrijver bedoeld: Zou wegens slecht gedrag een remplacement zijn geweigerd. Dat zou dan mogelijk kunnen

Wat staat hier? Stamboek herman geurts

Ik denk dat het laatste woord "geweigerd" is.

Wat staat hier? Stamboek Jeanne

@ Chris. Dat lijkt me nog beter (logischer)!

Welke afkorting staat er in de datering? herman geurts

Anno Iesu Christi

Welke afkorting staat er in de datering? Chris van Dijkum

De schrijver gebruikt in deze tekst heel consequent het u-bevestigingsteken bij de u en niet bij de v. Dus het is geen v

Paleopuzzel nr. 22: Hagelslag (maar niet op het brood)

Zou er kunnen staan : Anno reli 1675.? google translate geeft als betekenis : de rest van het jaar

Welke afkorting staat er in de datering? herman geurts

kleine aanvulling: ge-echt = gericht bo... = boeren (=beuren) zij scepenen l.... = in scepenen letteren

15e eeuwse akte Johan van der Elsen

regel 1, denk ik iets anders te lezen maar begreep niet goed de zin : syn convent nijet vergouden(?) [er is een titulus

15e eeuwse akte (2/3 nadine

7de regel - dats (dat is) te weten ... 13de regel - misschien: "brieven" van Oesterwijck ... voor de latinisten: nog

15e eeuwse akte nadine

vanden Eijnde, Jan van Gele, Thomaes Hoessels zoen Jacop van Eel, Aert Houtappels zoen ende Wanghe vanden Douello(n) die

15e eeuwse akte (3/3) j. Kuijpers