Reactie Onderwerp Auteur Datum

Elsabeth heeft een lijfrente afgesloten op twee lijven; op haar eigen lijf en op het lijf van haar dochter Philippote

akte - folio 262 verso - poging van transcriberen Bas den Brok

Het BHIC heeft ook een informatieblad over cijnsregisters online gezet: http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij

Wat is de betekenis van de afkorting?

mijn laatste versie, nog steeds met grote hiaten, is als volgt: Den 25 Juij. As: 1678: Jst Samuel ...... Hütt arbeiten

memo uit 1678 inhet Duits Maria Franken

en de 2e foto

Wat is de betekenis van de afkorting? Johan van der Elsen

Nadine, Op het forum van deze site vind je interessante discussies over erfcijnsen. Als je alleen al het woord cijns

Nogmaals bedankt aan iedereen. Kennen jullie voorbeelden van zulke anderen acten met erfcijnsen/erfrenten met

Wat is de betekenis van de afkorting? Nadine

Het memo gaatenkele dagen later verder met een tweede deel waar ik ook niet helemaal uitkom. Den 25 Juij. As: 1678: Jst

Beste Nadine, Mijn uitleg aan jou over de cijns was niet helemaal correct. Ik heb daarin een denkfout gemaakt. Bas heeft

Context: Het speelt zich af in het gebied wat nu Slowakije is, in de stad Neusohl, het huidige Banská Bystrica, dat

Beste Bas, Hartelijk bedankt en vriendelijk groeten. Nadine

gesubstitueerde scholtus

Paleopuzzel nr. 20: CSI: Sint Hubert Chris van Dijkum

Secunda somma 16 compagnien knechten daervan de versterckingen beloopt 425 coppen ende de besoldinge ten 42 dagen. Somma

een nog onleesbare afkorting Van Rietvelde Johan

Bedankt Annemarie, alles helpt om de tekst duidelijker te krijgen. Veel context heb ik helaas niet, anders dan dat Peter

Beste Nadine Uiteraard betaalt Jan aan Lucas ieder jaar op Lichtmis een bedrag van 1,5 gulden. Jan kan de cijns lossen

Wat is de betekenis van de afkorting? Bas den Brok

Beste Maria, zonder contextgegevens is zo'n tekst lasting te vertalen. Ik heb me er over gebogen maar blijf nog met een

memo uit 1678 inhet Duits

... te Dockum, dezelve ... ... dat hij aanneemt de naam van Koree ... en dat hij heeft het volgend getal ... Hylkje ...

Inschrijving naamsaanneming uit 1811 Chris van Dijkum

Nog even dit: deze tekst is een "overschrijving" van de notariële minuut in een register van het hypotheekkantoor. Deze

Verzoek tot hulp met vertalen Van Rietvelde Johan

... ter grootte ...

Verzoek tot hulp met vertalen Chris van Dijkum

... bewoning belaste gedeelte ...

Verzoek tot hulp met vertalen Chris van Dijkum

Eene oppervlakte grond te Muiderberg ge meente Muiden in den perceels gewijzen -kadastrale legger Sectie C als het

Verzoek tot hulp met vertalen Helena

Hallo Johan, Hartelijk bedankt voor uw moderne lezing van de akte en uitleg over die strohalm. Ik probeer inzicht over

Beste Annemarie, Herman en Bas, Hartelijk dank voor alle input. Ik ben blij dat ik de betekenis nu ken. En fijn dat

Ben onder de indruk van de moderne vertalingen van deze akte! Ik ben het met Bas den Brok eens dat deze afkorting een

Wat is de betekenis van de afkorting? Annemarie BHIC

Heel erg bedankt!

Inschrijving naamsaanneming uit 1811 Melissa Koree

Op het eind: Den adjoinct maire

Inschrijving naamsaanneming uit 1811 Bas den Brok