Reactie Onderwerp Auteur Oplopend sorteren Datum
Vrijstelling van militaire dienst kon inderdaad plaatsvinden vanwege broederdienst, als een of meer broers al dienst Ontslag uit dienst ? Otto Vervaart 25-10-2023
Beste Tim, Valenchijn - ook wel Valencijn gespeld - is Valenciennes, en Mouvous zal Mouvaux zijn, allebei in Noord 1601 huwelijk Abraham du Rieu en Judicq Otto Vervaart 26-10-2023
Beste Sanne, er klopt iets niet op de site van het Regionaal Archief Tilburg. Ik zie jouw akte op f. 94r-v, zie https:/ Interpretatie transcriptie 2 Otto Vervaart 30-10-2023
Graag gedaan, Sanne! Voor het leesgemak voeg ik ook de andere akte toe, ik zie nu dat in jouw teksten standaardtermen Interpretatie transcriptie 2 Otto Vervaart 30-10-2023
Beste Dirk, ik lees hier: Eodem die in via inventus est mortuus Jo[ann]es / Andries viduus Catharinae van Wouw 80. De Joes Andries gestorven Otto Vervaart 30-10-2023
Beste Henry, bij de ontbrekende woorden gaat om geldbedragen. In de tweede regel staat er gl [gulden] ende x st[uver[s Schepenbank Budel verkoopakte 07-09-1649 Otto Vervaart 30-10-2023
Beste Sanne, in de eerste akte staat in r. 7 als Claes die Canter Joest Roloffssoen. Interpretatie transcriptie 2 Otto Vervaart 31-10-2023
Beste Valentijn, hier voor ieders gemak en snelle transcriptie de scan uit toegang 5061, Archieven van de Schout en Antoni Waterloo's huis verkocht aan Henrik ? Otto Vervaart 02-11-2023
Beste Cora, ik lees het als volgt: 4e Capittel van inschulden Den heer Schrassart is wegens deszelfs vrouw zal[iger]r Boedelinventaris Otto Vervaart 02-11-2023
@Geert, ik dacht echtg dat er Schrassert stond, die achternaam ken ik, maar jouw transcriptie is de juiste! Boedelinventaris Otto Vervaart 02-11-2023
Beste Jair, de zogeheten officiersboekjes geven vanaf begin achttiende eeuw uitsluitsel over de namen van militaire Vraag omtrent (onder)trouw. Otto Vervaart 02-11-2023
Een correctie: de naam Raesvelt is juist, maar de informatie over de officiersnamen die ik gisterenavond laat aanreikte Vraag omtrent (onder)trouw. Otto Vervaart 03-11-2023
Beste Guido, ik zie niets opvallends in jouw transcriptie, dus bravo! De datum 12 januari 1423 lijkt me helemaal juist Onbekend woord, datum juist ? 1465 Antwerpen Otto Vervaart 05-11-2023
@Geert, het jaartal lijkt mij eenenveertich, andere akten ervoor en erna dateren uit1641. Het zal iets verderop eerder testament Waterlo Otto Vervaart 05-11-2023
@ChrisvD, dank je wel, winckel neringhe is eigenlijk logisch rond dit echtpaar! Het voorzetsel midsgaders is een testament Waterlo Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Henk, voor het leesgemak heb ik een uitsnede gemaakt met verhoogd contrast. Is dit trouwens het juiste document Aankoop de Hogenhoff Otto Vervaart 06-11-2023
Bedankt, Henk, voor je controle! Mijn transcriptie is nog niet compleet, maar het valt mij al wel op dat er sprake is Aankoop de Hogenhoff Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Jellen, voor het ontcijferen van de voornamen is het wellicht handig om op de site van het Felixarchief of het hulp bij paleografie voor bachelorscriptie Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Jolien, excuses dat ik jouw naam verhaspelde, het contrast tussen de lichtgrijze achtergrond en de kleur grijs van hulp bij paleografie voor bachelorscriptie Otto Vervaart 06-11-2023
@René, het gaat om deze inschrijving van 7 april 1640, door Geert getranscribeerd op 15 oktober j.l., zie https:/ Ondertrouw Waterlo Geert Ouwenreel Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Valentijn, de link die je aanreikt is incompleet, maar er is volgens mij een duidelijke uitleg mogelijk. Catharina testament Waterlo Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Wouter: ik lees: Ariaentje. Den ..... 't kint van Teunis Dircks en Annichen Lauters, genaempt Ariaentje, getuigen Transcriptie? Otto Vervaart 06-11-2023
Een extra blik op de marginale notitie vanwege de plaatsnaam, is het niet Zevenbergen?! Bredius, deel 5, p. 1807, brengt Ondertrouw Waterlo Geert Ouwenreel Otto Vervaart 06-11-2023
Ja, het is Vaillant. De r en de z lijken vreselijk op elkaar in deze Amsterdamse bronnen, als zelfs Geert zich een Ondertrouw Waterlo Geert Ouwenreel Otto Vervaart 06-11-2023
Beste Jolien, sorry dat ik je gisteren niet meteen een oplossing voor het laatste fragment op f. 63v kon geven, het was hulp bij paleografie voor bachelorscriptie Otto Vervaart 07-11-2023