Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Onbekend woord, datum juist ? 1465 Antwerpen

06/06/1465 Laurette Snoeys x Adriane Smit hudevetter verc Lijsbetten vanden Beemdekene weduwe Jans Smits des hudevetters op huys met leyen gedect dat men nu heet tScaelgienhuys gest bij dAppelbrugge opten hoec vander Appelstraten neffens der stad steegher ald.

Sr 69 f 387 v001

1. Laurette Snoeys met Adriane Smit huydevette[r] e[iu]s ma[ri]to et tut[ore] verc[ochten] Lysbetten

2. vand[en] Beemdekene wedewe wilen Jans Smits des huydevetters des voirs[zeyde] Adr[iaens]

3 moeder die IIII s[chellingen] en[de] IX d[enieren] gr[ooten] erflic die zij hadde en[de] jaerlinx heffen[de] was

4. op 1 huys met leyen gedect dat men nu heet tSchaelgien huys gest[aen]

5. bij dAppelbrugge opten hoec vand[er] Appelstraten neff[ens] der stad steghe[n] ald[aer]

6. en[de] noch die XXVII gr[ooten] erflic die zij hadde en[de] jaerlinx heffen was opten

7. selve huys voerg[enoemt] gelyc huer die bleven

6. en[de] v[e]rstorven sijn van Adriane Snoeye en[de] Lysbetten Luys hue[re]n vad[er] en[de] moed[er]

7. wilen die d[aer] op gedeylt waren jeg[hens] huer mede erfg[enamen] vand[er] doot van

8. Pet[er]en Caes wilen gelyc de schey vrouwe ind[e] jare MCCCC en[de] XXIII / XII ja[nuarii]

9. D[aer] af gemaect cla[rius] con[tinen]t . Dr[oech] op te w[aer]ne van allen comme[r]

VI junii

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op zo, 11/05/2023 - 16:33

Beste Guido, ik zie niets opvallends in jouw transcriptie, dus bravo! De datum 12 januari 1423 lijkt me helemaal juist. In welke regel staat het woord waarover je twijfelt?

Guido Snoeys zei op zo, 11/05/2023 - 21:59

Heel leuk bedankt  , maar ik twijfelde aan het woord 'schey vrouwe'  betekenis ?.

Groeten 

Guido

 

ChrisvD zei op zo, 11/05/2023 - 23:12

scheybrieve

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.