Reactie Onderwerp Auteur Datum

Voor de goed orde het gaat om de namen drie (1886) en vier (1915) .. de beide bovenste zijn Burum en Driesum

Plaatsnamen in Duitsland Pieter van der Bij

Het eerste deel lijkt op rijtuig...

Welk beroep staat hier? J. Kuijpers

@Herman : klopt, maar het handschrift komt ook voor in de doopakten van Den Bommel...

Trouwboek Van Rietvelde Johan

@ Johan ""..... zeker als ik de letter H vergelijk met andere akten van dezelfde schrijver"" Goed punt. Soms is het

Trouwboek herman geurts

Een handlanger was een soldaat bij de artillerie, die de kanonnier ondersteunde. Dit sluit wel mooi aan bij de

Trouwboek Sebastiaan van…

Bij verder lezing hou ik het ook op " hantlanger"... (Zeker als ik eerste letter "H" vergelijk met andere akten van

Trouwboek Van Rietvelde Johan

Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb de namen van de Cap(itein) vergeleken met een lijst van officieren van het

Trouwboek Sebastiaan van…

Ik lees: Cap(itein) Francois en Judit Vemigh...

Trouwboek Van Rietvelde Johan

4. Misschien "Francois" ipv Srauvois ?

Trouwboek Nadine

alles nogmaals nalezende denk ik dat de achternaam van Judit niet begint met een B maar met een W , dus We**gh , of

Trouwboek herman geurts

typefout: staatleeger ipv staatleger

Trouwboek herman geurts

Lastig schrift. Een eerste poging: 1. Den 21e januari 1691 2. Dirck van Sanen j.m. staat(s)leger 3. onder de comp(agnie)

Trouwboek herman geurts

Ja daar is hier sprake van. Het komt mogelijk voort uit de Moravische Broederschap. Er blijven voor mij helaas nog

welke taal is dit? Maria Franken

Gaat het mogelijk om kerkslavisch?!

welke taal is dit? Otto Vervaart

En nog een, nu met de naam geschreven als Braninck Kind Margriet van Swol Geslacht Vrouw Datum doop 23-07-1651 Plaats

Huwelijk Grave 22 Jan 1645 Van Swolle-Braminghs herman geurts

Van dit echtpaar is meer te vinden. Let op andere schrijfwijze :van Swol ipv van Swolle ,Braningen ipv Bramingh Kind

Huwelijk Grave 22 Jan 1645 Van Swolle-Braminghs herman geurts

een beetje slordig geschreven....ik meen te lezen overasel ( overasselt)

Huwelijk Grave 22 Jan 1645 Van Swolle-Braminghs herman geurts

Vanmiddag kreeg ik te horen dat het hier om een bijbels dialect van het Tjechisch gaat. Maria

welke taal is dit? Maria Franken

Dag Johan, dat is onwaarschijnlijk, de d wordt in de rest van het document heel anders geschreven, zowel deze letter als

welke taal is dit? Maria Franken

@Maria, Kan het eerste woord "Andrasse" zijn? Ik vind dit terug als een voornaam..

welke taal is dit? Van Rietvelde Johan

Bedankt Johan, Judex & jurati, dat de beide j's verschillend geschreven zijn vind ik verwarrend, blijkbaar dus een

welke taal is dit? Maria Franken

Tricet = dertig??

welke taal is dit? Van Rietvelde Johan

Judex et jurati is een rechtsterm. Het betekent zoveel als "rechter en jury" (gevolmachtigde en gezworenen)

welke taal is dit? Van Rietvelde Johan

Dag David, bedankt voor je bijdrage. Ik ben met een transcriptie bezig, maar kan nog niet alle letters lezen. Uitgaande

welke taal is dit? Maria Franken

Beste Maria en Herman. Ik heb een beetje internet onderzoek gedaan en ik kwam ook uit bij het Tjechisch (of iets verwant

welke taal is dit? David M. Grove