Reactie Onderwerp Auteur Oplopend sorteren Datum
Beste Louis, deze tekst bevat vooral ook de nodige afkortingen, en af en toe is het heel precies "streepjes" tellen Hulp tekst in Latijn 1511 Otto Vervaart 30-05-2020
Beste Louis, deze tekst bevat vooral ook de nodige afkortingen, en af en toe is het heel precies "streepjes" tellen Hulp tekst in Latijn 1511 Otto Vervaart 30-05-2020
Excuus voor de dubbele meldiing, het ging wel heel snel in mijn browser, ik dacht dat het niet was gelukt! Hulp tekst in Latijn 1511 Otto Vervaart 30-05-2020
Dag Louis, bij de vertaling moet ik ook opzoeken welke windrichting aquilonaris is, noordelijk, sommige woorden kom je Hulp tekst in Latijn 1511 Otto Vervaart 30-05-2020
Beste Jaap, hier mijn poging: Rudolphus etc. dilectis nobis in Christo magistris seu procuratoribus / fabrice ecclesie wat staat hier Otto Vervaart 09-06-2020
Een tikfout: het is aliud lapideis wat staat hier Otto Vervaart 09-06-2020
Beste Ariejon, raden is niet zo handig bij half leesbare teksten! In oude trouwakten keert een aantal formuleringen en trouwakte pieter lopi(e)s en grietjen cornelis Otto Vervaart 09-06-2020
Deze akte is onder andere door het kleinere schrift heel wat lastiger te ontcijferen, maar ik doe een poging: Bruijdegom trouwakte pieter lopi(e)s en grietjen cornelis Otto Vervaart 09-06-2020
Beste Chris, dank je wel, dit is een heel logische oplossing, op de naam volgt de afkomst! De B herkende ik totaal niet trouwakte pieter lopi(e)s en grietjen cornelis Otto Vervaart 09-06-2020
Beste Jan, ik begrijp dat je het register niet vindt via de aangegeven link, dat lukt mij ook niet, want als je op de stamboom fam. van Veghel Otto Vervaart 14-06-2020
Het zou inderdaad een browserprobleem kunnen zijn, het lukt me nu wel met een andere computer. stamboom fam. van Veghel Otto Vervaart 14-06-2020
Voor wat het waard is: als de vader van Arnoldus Jacobus Judoci heet, zou ik verwachten dat de zoon van Jacobus met de stamboom fam. van Veghel Otto Vervaart 15-06-2020
Beste Jaap, een paar frasen uit de vorige tekst keren hier in de eerste akte terug: Ut antiquum edificium dicte vestre wat staat hier Otto Vervaart 16-06-2020
Mooi gedaan, Bas, ik zie slechts een passage iets anders: proviso tamen ne . Het gaat er bij de tabulae erom dat die wat staat hier Otto Vervaart 18-06-2020
Nu je retabels noemt, kan het wellicht ook.darom gaan, in ieder geval om zaken die bij een altaar horen. Er valt hier wat staat hier Otto Vervaart 18-06-2020
Missnoettelt lijkt me een vorm van het werkwoord misnieten, nadeel van iets lijden, zie http://gtb.inl.nl/iWDB/search Leidse familieruzie 1524, deel 3 Otto Vervaart 19-06-2020
Beste Louis, ik lees de eerste insvhrijving als volgt: Johannes Haeck extraneus pauper. Twee regels lager staat er ook Latijnse Doopinschrijvingen Otto Vervaart 23-06-2020
In de generaliteitslanden gold een huwelijksreglement waarbij men of voor de schout of voor een dominee moest trouwen Huwelijksakte in het latijn Otto Vervaart 23-06-2020
Bedankt Chris voor de transcriptie, ik vond mijn lezing atatsolito al wat vergezocht, de oplossing lag eigenlijk voor de Huwelijksakte in het latijn Otto Vervaart 23-06-2020
Ik lees het als naer taude schrijvens des naems, het slaat kennelijk op de woordvorm tachentich. zo irritant Otto Vervaart 25-06-2020
Aha, des noens, het leert me weer dat je niet alleen naar losse woorden moet kijken, maar naar het zinsverband. Aan het zo irritant Otto Vervaart 25-06-2020
Beste Boed, dit is en blijft een vragenforum! Ik lees de bewuste gemarkeerde passage, met ook de twee woorden er net aan Graag wil ik weten hoe deze dochter heet Otto Vervaart 26-06-2020
Beste Jaap, jouw transcriptie is grotendeels prima, ik zie maar een paar dingen anders: in honorem sancti vel sanctorum wat staat hier Otto Vervaart 28-06-2020
Beste Jaap, ik doe weer een eerste poging, deze akte is duidelijk anders: Rodolphus etc. Ad universorum noticiam wat staat hier Otto Vervaart 29-06-2020
Beste Henny, ik lees de tekst als volgt: Baptizatus est Jacobus filius legitimus / Danielis Hommel lutheranus, et / Onleesbare doopakte Otto Vervaart 07-10-2021