Reactie Onderwerp Auteur Datum
Beste Geert, Dank voor je reactie. Ik had problemen met de grootte van de file. Hopelijk is bijgaande tekst goed Transcriptie dingsignaten Erik van Lith
Dankjewel René. Graag nazicht van deze wezenakte. Johan
Johan, mijn complimenten voor de eerste versie van deze toch niet zo eenvoudige tekst. Hieronder mijn versie met de Graag nazicht van deze wezenakte. René van Weeren
Bedankt Pauwel! Ik kom tot de volgende vertaling: 1. Dirck genoemd Vrient van Eersel heeft erfelijk verkocht aan Jan Bosch protocol 1185 8V JW Merkx
"... Erfgoed 's-Hertogenbosch: de transcripties van de inventarisnummers 1175 en 1176 (de twee oudste registers) staan Bosch protocol 1185 8V Pauwel
datum: begin maart 1370 (vgl. fol. 219v, waar 7 maart wordt genoemd). schepenen van het jaar 1369/1370: Rudolf Roesmont Bosch protocol 1185 8V Pauwel
schelen klinkt logischer, ik had het woordje alleen op mijn smartphone gezien in het fragement en niet in de bredere ziektegeschiedenis hubertus stokvisch 1841 René van Weeren
De vertaling van Jews' harp was inderdaad bekend bij Rogier (overigens ter info: Jews' harp blijkt een verbastering van Wie weet wat dit is? René van Weeren
hoe waer is, dat omtrent vier jaren geleden, sonder den praecisen tijdt onthouden te hebben, t'mijnen huijse Oplossing Paleopuzzel 103: Moedige moeder vs. opdringerige onderschout Joep de Graaff
@Otto In dit overzicht vind ik niets wat er fonetisch op lijkt, ook niet in Afrikaanse landen: http://www.antropodium.nl Wie weet wat dit is? ChrisvD
@Chris, aha, je hebt de oude Engelse vertaling gevonden. Nu dienen wij nog het juiste woordenboek te vinden om deze Wie weet wat dit is? Otto Vervaart
Bij het New York City Department of Records and Information Services zag ik dit eerst niet in de selectie van Wie weet wat dit is? Otto Vervaart
Volgens bijgaand document werd er op de Joodse harp (mondharp gespeeld). https://www.newnetherlandinstitute.org/history Wie weet wat dit is? ChrisvD
De rechtszaak op 7 maart 1662 wordt hier genoemd: https://a860-collectionguides.nyc.gov/repositories/2/archival_objects Wie weet wat dit is? ChrisvD
getrouwd* ziektegeschiedenis hubertus stokvisch 1841 Anna
Bedankt! Ik vermoed nu, met uw hulp, dat er schelen staat (zou dat kunnen?). Dat past beter in de zin: "geeft men haar b ziektegeschiedenis hubertus stokvisch 1841 Anna
@Chris, je hebt gelijk: de naam Loockermans was ik al speurend vandaag wel tegengekomen, ik zag een diakritisch teken Wie weet wat dit is? Otto Vervaart
Scholen ziektegeschiedenis hubertus stokvisch 1841 René van Weeren
Heel erg bedankt! Dit helpt mij verder. Het meest heb ik nu ontcijferd, met uitzonder van dit woord: ziektegeschiedenis hubertus stokvisch 1841 Anna
Ik denk eerder dat de beginletter een b is. Zie bijv. sa bbat en (met eede) becragtigen. Het woord baserel kan ik Wie weet wat dit is? ChrisvD
In plaats van een instrument staat er: tot? Govert Loockermans speelde. Loockermans was ook een bekend figuur uit Nieuw Wie weet wat dit is? ChrisvD
Beste Rogier, na enkele pogingen om deze zaak die diende op 7 maart 1662 te begrijpen is het me in ieder geval duidelijk Wie weet wat dit is? Otto Vervaart
r. 1 Theodericus dictus [...] de Eersel hereditarie vendidit Johanni filio quondam Mercelii de Vessem hereditarium Bosch protocol 1185 8V Pauwel
@Geert, fijn hoe jij dit weer soepel ontcijfert! Twee opmerkingen: op de tweede bladzijde lees ik in het midden cum p notariële akte 1633 Otto Vervaart
r. 1 ... Johanni filio quondam Mercelii de Vessem ... r. 2 ... sit[...] in parrochia de Eersel ... r. 3 promittens Bosch protocol 1185 8V Pauwel