Reactie Onderwerp Auteur Datum

www.allelimburgers.nl

Onduidelijke akte Maarten

Carola, volgens mij heet Maria Elisbath niet Bracs of Braes maar Vaes (vergelijk maar met de B van Brabant). Wanneer je

Onduidelijke akte Maarten

Dat Brabants wordt van moeder op dochter doorgegeven. Dat betekent dat de moeder van de moeder ook Brabants moet zijn

Onduidelijke akte Maarten

kan volgens mij ook Visser zijn.

Paleopuzzel nr. 3 Arie Alblas

Idd Toger, hij was scheepsknecht.

Paleopuzzel nr. 3 Susanne bijl

Hallo Maarten, Hartelijk dank voor deze uitleg! Weer wat nieuws geleerd! Ik begrijp alleen nog niet goed hoe het me

Onduidelijke akte Carola

Ik ga met Peer mee! Goed van jou. "Toger" (van togen, slepen; visser met een sleepnet). Was ik daar maar opgekomen...

Paleopuzzel nr. 3 John Riper

Iemand die vist met een harpoen? Vermoedelijk een verbastering van fergier/varjer oftewel (Fr.) 'vaarder' (walvisvaarder

Paleopuzzel nr. 3 Perkamentus an…

een toger ?(sjouwer, drager)

Paleopuzzel nr. 3 Peer

@Maarten: Interessant! Dank voor deze toelichting.

Onduidelijke akte

John, als ik wat googel, dan zie ik dat je al een tijd met deze plaatsnaam worstelt. Zelf lees ik er ook weinig anders

Waar kwam Engelbertus vandaan?

Spannend! De raderen draaien weer...

Paleopuzzel nr. 3 John Riper

Maggy, ik voel ook wel wat voor het idee van Herman. Geef gerust de volledige transcriptie die je al maakte, met ... op

hulp bij lezen testament gewenst deel1

Inmiddels heb ik andere vonnissen bekeken van dezelfde hand... en de juiste lezing zit, naar mijn mening dan, nog niet

Paleopuzzel nr. 3

Dat had ik ook al bedacht ja. BS of Bevolkingsregister zouden duidelijkheid kunnen geven. In het kader van deze puzzle

Paleopuzzel nr. 3 John Riper

Hallo Carola, ik lees een paar woordjes ietsje anders: ...ita declaravit... = zo heeft zij verklaard ...Nicolaus Mouxhas

Onduidelijke akte Maarten

Daar loop ik ook tegen aan...een beperkte kennis van het latijn. Gelukkig wist ik die baptisatus est wel.. maar de

Onduidelijke akte Carola

Br Straelens Ginckel? waarbij Br= Broeder ? Dus een toponiem Er is een Straelens Bolwerk in Wageningen vlakbij Ede

Wat staat er? Herman Geurts

Carola: Ik zie dat ik Baptizata Est niet vertaald hebt . Betekent : gedoopt is. En of ik alles goed gelezen cq vertaald

Onduidelijke akte Herman Geurts

Hallo Meneer Geurts, Hartelijk dank voor uw vertaling. Hier kan ik al mee verder. Hopelijk kan iemand nog bevestigen wat

Onduidelijke akte Carola

Hallo Carola . Ik lees: Baptizata est Joanna Barbara filia illigitime Henrici Laderer Brab: Maria Elisabtha Braes ( of

Onduidelijke akte Herman Geurts

Sorry, het is natuurljk "Westhoff" en niet "Wethoff" en "iets" i.p.v. "niets"...

Waar kwam Engelbertus vandaan? John Riper

Ik kom ook een heel eind... maar om nu een heel testament over te tikken, terwijl je al veel vertaald hebt? En

hulp bij lezen testament gewenst deel1 Herman Geurts

Een 17-jarige krijgt m.i. geen jachtvergunning. Er staat ook helemaal geen J (vergelijk Juny), maar een F. De tweede

Paleopuzzel nr. 3 René van Dijk

Dank je wel!

Tip: voorbeelden van oude letters John Riper