Reactie Onderwerp Auteur Datum

Je vraagt om een woordje, maar krijgt een cursus Middelnederlands :-) Die historische woordenboeken blijven een

Krankzinnig! Leeshulp gezocht

@Mechtilde: Geen probleem! De paleopuzzels zijn altijd net een tikkeltje lastiger. Maar probeer dan eens een van de vele

Paleopuzzel nr. 5

Ik heb duidelijk een cursus nodig. Ik bak hier helemaal niks van. Ben al trots dat ik die zwierige d herken

Paleopuzzel nr. 5 Mechtilde

volgens Middelnederlandsch handwoordenboek Verdam 1956 ; Custode znw m. 1) opziener, ook: van eene kloosterorde in een

Krankzinnig! Leeshulp gezocht herman Geurts

CUSTODIE Woordsoort: znw.(v.) Gevonden op WNT: Modern lemma: custodie znw. vr. Ontleend aan ofr. custode, dat in sommige

Krankzinnig! Leeshulp gezocht Dirk Claessens

raapolij schuym van gout een weinig wasch (bijenwas?) same geset op het vuur tot het een salf wort dan fijn out linnen

Paleopuzzel nr. 5 Dirk Claessens

Ja! Ik denk dat het dat moet zijn. Bedankt, Herman!

Krankzinnig! Leeshulp gezocht Marita van Brussel

In "Lezen in Brabantse bronnen" wordt de Bosch lood omschreven als 0,014691875 kg. Nog niet echt veel natuurlijk. Ook

Paleopuzzel nr. 4: Een probaat middel?

Als dit klopt, wordt er dus 2,5 gram honing toegevoegd en 2,5 gram vijgen. Een lood is immers gelijk aan 1 decagram (=

Paleopuzzel nr. 4: Een probaat middel? Tineke

gecustodueerde? ( custode = opziener ) gecustodueerde = onder een opziener gestelde ? Is een gokje

Krankzinnig! Leeshulp gezocht Herman Geurts

Dag allemaal, gisteren hebben wij ons gezamenlijk nog eens over deze afkorting gebogen en daarbij diverse andere letters

Paleopuzzel nr. 4: Een probaat middel?

Ik ben het nochtans eens met Peer (17 nov) waar hij suggereert dat er niet 'ed', maar 'ld' voor 'lood' staat. Zie bv ook

Paleopuzzel nr. 4: Een probaat middel? Bart Jans

Ik lees "salf wert"

Paleopuzzel nr. 5 Peer

Beste Puzzelaars én toekomstige puzzelaars, Goed bezig. Bedankt. Over een tijdje volgt de oplossing. Tot die tijd:

Paleopuzzel nr. 5

De afkorting "ed" lijkt me gewoon de afkorting voor "pond", zoals ook hierboven door Huub al gemeld. Groeten Tineke

Paleopuzzel nr. 4: Een probaat middel? Tineke

heel erg bedankt

Platevoet en Soudelinck huwelijk in Rotterdam 1584. Plaatsnaam niet te lezen?? Jeanine de Boer

Bedankt Dirk. heb ik weer wat geleerd!

Paleopuzzel nr. 5 Herman Geurts

De naam goudschuim of schuim van goud komt wel degelijk voor in antieke boeken. Het wordt wel gemaakt van ijzer en lood.

Paleopuzzel nr. 5 dirk

Schuijm van gout? huismiddeltjes moeten makkelijk te maken zijn en wie heeft er goud? Ik denk dst het moet zijn schuim

Paleopuzzel nr. 5 Herman Geurts

Ik lees nu ook boomolij en raapolij Nog gevonden op WNT: BOOMOLIE Woordsoort: znw.(v.) Modern lemma: boomolie znw. vr

Paleopuzzel nr. 5 Dirk

4. "Schuijm van gout" is een loodverbinding, ontstaan bij het zuiveren van goud. Het is vast zeer giftig geweest en

Paleopuzzel nr. 5 Tineke

John is dit mischien een aanknopingspunt? https://books.google.nl/books?isbn=9814311774 Fujita Kayoko, ‎Shiro Momoki,

Waar kwam Engelbertus vandaan? Herman Geurts

In de index van opvarenden VOC wordt de plaats als Hedomge gegeven, zie: http://proxy.handle.net/10648/79896659-a2e7

Waar kwam Engelbertus vandaan? Jan

3. boonolij soo niet dan raapolij (bonenolie, raapolie)

Paleopuzzel nr. 5 Maarten

Voor gebrand 1. Beste room met fijne doekens opgelijd als het droog 2. is weeder geplijstert met room tot den brand 3

Paleopuzzel nr. 5 Dirk Claessens