Reactie Onderwerp Auteur Datum Oplopend sorteren

Heel aardige en prikkelende suggesties, maar ik ben bang dat de werkelijkheid stukken prozaïscher is en dat haar

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? 18-05-2017

Herman, Ik denk dat met "veelmans huysfrouwe" bedoeld wordt een potige huisvrouw, die van zich wist af te bijten, zo

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo 15-05-2017

hoe moet ik dat veelmans huysfrouwe verstaan? een vrouw met vele mannen? Of wordt er iets anders bedoeld?

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Herman Geurts 15-05-2017

Albert dan weet ik nu welke dat zijn, goed te weten voor een volgende keer. Bedankt Dymphie

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo 15-05-2017

Beste Dymphie, Lang niet slecht, maar helemaal goed toch nog nét niet. Maar dan hebben we het slechts over 3 minuscule

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? 15-05-2017

Joyce en Albert - Ik lees het volgende : Den 12den Julij 1614 M(eeste)r. Hans Pruijm Scherprechter, verclaerde by zyne

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo 15-05-2017

Het was dus blijkbaar een voorloper van de Dienst Publieke Werken.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom 11-05-2017

"Donderdag en Vrijdag waren vier ploegen stadsmannekens aan het zandstrooien gesteld, zeer stellig geen weelde."

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad Paul de Wit 11-05-2017

de scherprechter interpreteert dat het als een hineininterpretierung op het voorhoofd van de heks gedrukt staat

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? 11-05-2017

W.s. zijn de (vermoedelijk niet àl te zware) vergrijpen van Gerrit en Evert verloren gegaan in zulke oude administraties

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom 11-05-2017

Joyce, je begeleidende tekst begrijp ik als een stukje hineininterpretierung... of ken je dit koppel persoonlijk

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Van Rietvelde Johan 10-05-2017

Joyce, nog even dubben over een paar woorden waaraan ik twijfel of ze echt goed zijn. Maar na het weekend komt de

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo 10-05-2017

Beste Dymphie, goed dat je dit vraagt, blijkbaar zijn we niet duidelijk geweest. Je kunt je transcriptie gewoon hier op

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? 10-05-2017

Joyce wat is de uiterste inzendingsdatum van paleopuzzel 16 Groet Dymphie

Paleopuzzel nr. 16: een echte heks? Dymphie Lobbezoo 10-05-2017

En dan het woord ontslagen. Strikt genomen staat er inderdaad dat de wagen van Gerrit ontslagen wordt, maar wat de facto

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad 10-05-2017

Het begrip stadsmannekens houdt de gemoederen lekker bezig. Sommigen van jullie schreven dat ze het een heel vrolijk

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad 10-05-2017

Graag gedaan. Maar het is maar een veronderstelling van mij, m.a.w. ik weet het óók niet zeker.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven 09-05-2017

O ja, dat had ik even over het hoofd gezien: dat die mannekens ingezet werden bij het werk. Sorry. En dank u voor de

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom 09-05-2017

Wellicht een weeshuis voor jongens en jongemannen, maar oude mannen kan ik me niet zo voorstellen, gezien puinstorten

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven 09-05-2017

Bevond zich destijds aan de Steen- of Biltstraat een oudemannenhuis? Vanwege de aanduiding Stadsmannekens.

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad F.J.B. Krom 09-05-2017

Dát kon ik niet weten! Maar ik vind het wél fijn om te weten wat er achter deze naam schuilt. Bedankt!

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven 09-05-2017

In Vleuten-De Meern lag het huis Den Engh, waar de heren van den Engh zetelden. Het was ooit een ridderhofstad. Hierbij

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad 09-05-2017

Had ik het dus tóch goed, met die "voederen", en zelfs met die doorgehaalde "r" erin, i.p.v. mijn achteraf-correctie in

Uitslag paleoprijspuzzel nr 15: Puinruimen in de Domstad C. van de Ven 09-05-2017

Als er dan toch in het Nederlands wordt vertaald, er bestaat een schitterend woord voor, nl. Kameraar. Volgens het

AAA Sect I, 220/38R Archie 07-05-2017

Inderdaad Johan, het gaat over een schepenregister van de abdij van Averbode m.b.t. de grondheerlijkheid Testelt en

AAA Sect I, 220/38R Paul Peeters 03-05-2017