Overslaan en naar de inhoud gaan

Watersnood door kinderogen

De elfjarige Purmerender Jan Zuidland beschreef zijn ervaringen tijdens de watersnood in 1916 in een tweehonderd pagina's dik dagboek. Gedwongen hun huis te verlaten door het water, schuilden hij en zijn moeder eerst bij familie in de Beemster, daarna (net als veel andere vluchtelingen) in Amsterdam. 

niveau
  • Hoofdstuk IV
    Gevlucht

    Zondagsmorgens keek ik
    Eens en …. 't water
    stond al op 't padje.
    Oom Gerrit kwam dan ook
    al om negen uur kijken. Alles stond
    al boven behalve de kast en twee ta-
    fels met her fornuis. Om half tien,
    ging ik naar de taludsen kijken.
    Voor de Vooruit, zag ik, dat er onge-
    veer tien jongens druk in de weer
    waren. Ook Freek de Vries was er-
    bij. Deze zag mij.
    -''Hoeöp 1) Jan!''
    -''Hoeöp Freek!''
    Naderbij gekomen, zag ik, dat de
    jongens, die er waren een aantal
    bussen bemachtigden, en deze ver
    in 't water gooiden. Dan dre-
    ven zij weer aan en zoo ging 't
    1) Singnaal van ons om elkander te roepen.

  • Hoofdstuk IV
    Gevlucht

    Zondagsmorgens keek ik
    Eens en …. 't water
    stond al op 't padje.
    Oom Gerrit kwam dan ook
    al om negen uur kijken. Alles stond
    al boven behalve de kast en twee ta-
    fels met her fornuis. Om half tien,
    ging ik naar de taludsen kijken.
    Voor de Vooruit, zag ik, dat er onge-
    veer tien jongens druk in de weer
    waren. Ook Freek de Vries was er-
    bij. Deze zag mij.
    -''Hoeöp 1) Jan!''
    -''Hoeöp Freek!''
    Naderbij gekomen, zag ik, dat de
    jongens, die er waren een aantal
    bussen bemachtigden, en deze ver
    in 't water gooiden. Dan dre-
    ven zij weer aan en zoo ging 't
    1) Singnaal van ons om elkander te roepen.

  • Hoofdstuk IV
    Gevlucht

    Zondagsmorgens keek ik
    Eens en …. 't water
    stond al op 't padje.
    Oom Gerrit kwam dan ook
    al om negen uur kijken. Alles stond
    al boven behalve de kast en twee ta-
    fels met her fornuis. Om half tien,
    ging ik naar de taludsen kijken.
    Voor de Vooruit, zag ik, dat er onge-
    veer tien jongens druk in de weer
    waren. Ook Freek de Vries was er-
    bij. Deze zag mij.
    -''Hoeöp 1) Jan!''
    -''Hoeöp Freek!''
    Naderbij gekomen, zag ik, dat de
    jongens, die er waren een aantal
    bussen bemachtigden, en deze ver
    in 't water gooiden. Dan dre-
    ven zij weer aan en zoo ging 't
    1) Singnaal van ons om elkander te roepen.

  • Hoofdstuk IV Gevlucht Zondagsmorgens keek ik Eens en …. 't water stond al op 't padje. Oom Gerrit kwam dan ook al om negen uur kijken. Alles stond al boven behalve de kast en twee ta- fels met her fornuis. Om half tien, ging ik naar de taludsen kijken. Voor de Vooruit, zag ik, dat er onge- veer tien jongens druk in de weer waren. Ook Freek de Vries was er- bij. Deze zag mij. -''Hoeöp 1) Jan!'' -''Hoeöp Freek!'' Naderbij gekomen, zag ik, dat de jongens, die er waren een aantal bussen bemachtigden, en deze ver in 't water gooiden. Dan dre- ven zij weer aan en zoo ging 't 1) Singnaal van ons om elkander te roepen.

    Let hier op

    Transcribeer de handgeschreven tekst in principe zo letterlijk mogelijk.

    Voor een goede werking van de automatische controle van je invoer en om verschillen in werkwijzen tussen archiefdiensten en onderzoekers te voorkomen, zijn er een paar uitzonderingen op het letterlijk transcriberen afgesproken:

    • Typ een ij voor y, behalve wanneer het echt een y moet zijn (bv. Lyon of hypotheek).
    • Typ afkortingen zoveel mogelijk voluit, behalve bij (samengestelde) woorden die je ook zo uit zou spreken (bv. t'selve blijft dus t'selve en wordt geen het selve).
    • In de oorspronkelijke tekst worden woorden op diverse manieren, al dan niet met streepjes, haaltjes e.d. afgebroken, maar gebruik in je transcriptie altijd een min-
      teken, zoals in modern Nederlands.

    Verschillen tussen kleine letters en hoofdletters, spaties, regeleinden en witregels worden tijdens de controle genegeerd, maar probeer deze voor de leesbaarheid natuurlijk wel zo letterlijk mogelijk over te nemen.

    'Wat staat daer?' is nadrukkelijk bedoeld om het lezen van oude handschriften te oefenen, niet om het maken van transcripties te leren. Wil je over dat laatste meer uitleg? Lees verder >

    veel succes en plezier!