Beste Theo, zou het kunnen dat je een andere akte hierbij geplaatst hebt dan de bedoeling is, dit lijkt een heel andere tekst dan jouw transcriptie?!
De bijgevoegde snip komt uit het Denombrementen 1440 (fol. 183 Vo) en met name met twee laatste regels vind ik lastig te lezen. Tot nu toe heb ik het volgende:
1 Item is te weten dat Ic dese voorsc. Leengoede
2 voor den hertoge van Brabant Jacoppe ende
4 Imbroegte Haengreefs mijnen bruederen becom[m]ert
4 hebbe met een sommen van penningen van VIC {opm: dit lees ik als 600}
5 Hollantssche gulden ? hen lieden voor
6 hun aangedielte te ?
Wie kan mij helpen om deze tekst aan te vullen dan wel te corrigeren?
Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.
Beste Theo, zou het kunnen dat je een andere akte hierbij geplaatst hebt dan de bedoeling is, dit lijkt een heel andere tekst dan jouw transcriptie?!
Zie de vraag uit 2020 op https://watstaatdaer.nl/forum/twee-items-uit-denombrement-1440-van-een-… .
Beste Otto,
Heel veel dank voor je reactie. Dit is inderdaad de verkeerde snip en ook waar, ik zag later dat ik deze vraag ook al in 2020 gesteld had. Wat vliegt de tijd toch!
Hierbij de juiste snip. Deze lees ik als:
"Item is te wetene dat ic dese voorschreven leengoede voer den hertoge van Brabant Jacoppe ende Imbrechte Haengreefs mijnen bruederen becommert hebbe met eene sommen van penningen van 600 hollantsche gulden eenwerven hen lieden voer huer aengedeilte te gevene"
Omgezet kom ik dan tot:
Item is te weten dat ik dit voorgenoemde leengoed voor de hertog van Brabant belast heb met penningen tezamen ter waarde van 600 Hollandse guldens om mijn broers Jacoppe en Imbrechte Haengreefs eenmalig voor hun aandeel te geven
Mag ik dat zo samenvatten?
Beste Theo, dit lijkt me helemaal juist!
Beste Otto,
Wederom veel dank voor jouw bevestiging
Theo Ragas
zei op zondag 12 oktober 2025 - 06:41