Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Moeder van Claus Gielis wassenkeersmaker? Antwerpen, jaar: 1476

De tekst is zo lastig leesbaar dat ik er niet veel van kon maken. Het betreft vervolgonderzoek op https://watstaatdaer.nl/forum/thomas-claes-een-oom-van-claus-gielis , maar behoeft gezien de moeilijkheid een nieuw onderwerp.

Ik hoop dat we hierin de naam van de moeder van Claus Gielis wassenkeersmaker vinden.

Zeer veel dank voor een transcriptie!
 

Antwerpen, FelixArchief SR#90 1476
272r

Willem Ram Asch[en] bij Rozendale ex sua en[de] Claus Gielijssz wassenkeersmaker
pro se et sua? van Dygnen [Dignen] Steven Janssz dochter zijn sud moeder ^….^ Henricken Wouts

^…^ sijnen oom die hij vervangt op / ex … bekenden en[de] verclaerden oudk… op s…
p… else vr… allen alsulcken s… en[de] gestellen als zij bij… malcanderen
wiste… hebben als van pro… lijfrente … …. Cornelijs
vander Zijpt heffen is op zij … panden te Nijspen teborch, dat zij h… d[aer] af
geh.. en[de] ge… en[de] geas… hebben Jan twee gonde
r… in w…. in bambij ede…ssz bijden bosch Willeme Groons
en[de] in h…. st… bijden voorsz[eyde] gesels met een aanstond oncomen
die zij den d’ou Sijs… sullen mo… gelijcken on…
en[de] hebben gelooft en[de] geloofden de voorsz[eyde] Peteren te vander ons rocs
voirsz[eyde] gresotich en[de] van werren te houden … als teges den
den voirsz[eyde] II ponden … st… oft den voorsz[eyde] ond…
… af crijgen en[de] wesponden sullen opten panc comen coysens
Ramposschen mulden ten w… den dredentich oostg… …
dann os sub… van oiiss op br… … en[de] dede dede…….
et p[er]tinentien den p… van winden hout en[de] nochtans splan p…
van winde en w… vij… … staen … …

Reacties (2)

Alexander Thijs zei op za, 04/20/2024 - 19:38

Ik heb nog een akte gevonden waarin staat dat Digne Steven Janssoensdochter de moeder was van Jacob Gielis Claussoens. Dit doet mij vermoeden met de vorige akte, dat hij een broer was van Claus Gielis Claussoens wassenkeersmaker. En dat Digne Stevens Janss.dr. dus ook de moeder was van Claus Gielis wassenkeersmaker.

Ik heb het volgende begin gemaakt met de transcriptie (correcties en aanvullingen welkom) waaruit dit blijkt:

 

SR#109 1496

150r

Jacop Gielis Claussoens, diemen heet Jacop Gielissone daer maeder af was Digne

Steven Janssoensdochter, woenende bijnnen der vierschaeren van Asschen en[de] Calmpthout

Verc[open] Janne de Bye naturlic zone Janne ^de Bye^ des lakenbereyders, daer moeder af was

Margriete Zegers, elcx Jacob Coflic twee … sesse penningen god. brab[ants] pns

tce gr. op consteer met huyse, hoeve, lande, gronde en[de] … hondende ontoent

sevene gemete gestaen en[de] gelegen Aasschen voorsz[eyt], pften Schelphuevel tusschen

Adriaen Stevens lant en[de] erve ex una zuytwaert en[de] Cornelis Henric heere … ex

alt[era] als noortwaert comende metten westeynde aen sHeerenstrate en[de] metten …

aen Gheerd Mathijsensoenssone. Item noch op twe bloken w…uendt lants en[de]

… en[de] p[ar]t[ijen] houdende omtrent viere gemeten geheten De Hoochbrake, gelegen

aldair bij aen d[‘]acker tusschen Adriaen Stalcx sone IXVa zuytwaert en[de] Adriaen

Waut Dircxsone sone ex alt[era] noortwaert comende metten oesteynde van sHeerenstr[ate]

Alexander Thijs zei op zo, 04/21/2024 - 10:02

Mogelijk dat ik hier de grootouders van Claus Gielis wassenkaarsmaker te pakken heb. Dan zou de grootvader Gielijs Claussoens zijn en is er dus geen sprake meer van een versteend patroniem Gielis. Uiteraard veel dank voor correcties, aanvullingen en meedenken.

SR#20 1433
 

Transcriptie:

206r

Pet[er] Claussone en[de] Huyge Adriaenssone op pte pue, h[eer] Aert Bruwet, priest[er] en[de] canonic
in Onsz[er] Vrouwe kerck en[de] Pet[er] de Lichte op pte momb[ore] alv naeste mage den voorden
en[de] geleide mo[m]boren metten re… van Gielijs Claussone, Clause Gielijs sone en[de]
Katlijne, wittige kind[eren] wilen Gielijs Claussone daer moed[er] af was Guedele
van Stalle, bekende dat hen Sijmon Gielijssone volovmiler en[de] vermaght heeft
en[de] wael voldaen van alle alsulke goeden en[de] austss…sss willen hauden r.. die hen
bleven t..cum re verstomme mogen sijn vanden doot wile Gielijse houden vadit
en[de] Guedele haer mande voirsz[eyde] R… geloven

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.