Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Heel onduidelijk 1421 Antwerpen poging...

1421 Jan van Dackene de jonge deb Boudene Snoye

Sr # 7 f 417 r 002

1. Jan van Dackene de jonge deb[et] Boudene Snoye ...vel latory IX …………..

2. oft II cronen oft VII s[chellingen] brab[ants] gr[ooten voere elke[n] voers[creven]

nob[elen].

Dand[um] III novenbr[ii] een derdendeel vel mediatim ombegr[epen]

3. D[aer] af te sinxene pr[oxi]mo jegens Jan Droeghe D[aer] af te Bamisse d[aer] na unde

4. oblig[avit] seipsum et omnia sua

IIII d[ie] aprilis

Succes

Guido

Reacties (3)

René van Weeren zei op wo, 04/10/2024 - 09:15

Hij is inderdaad lastig, mijn poging

1. Jan van Dackene de jonge deb[et] Boudene Snoye[n] deb[et] vel latori IX yng[else] nobel
2. oft II crone[n] oft VIII s[chellingen] Vle[ems] gr[ooten] voere elke[n] voers[creven] nob[elen]. Dand[um] een derden deel III nobele[n]
3. D[aer] af te sinxene[n] p[ro]xi[m]o Item I derdendeel dandere VI nobele d[aer] af te Bamisse d[aer] vel mediatim ombegr[epen] na unde
4. oblig[avit] seip[su]m et o[mn]ia sua

IIII d[ie] ap[ri]lis

Guido Snoeys zei op wo, 04/10/2024 - 10:07

Heel knap Rene, ik dacht dat ik maar enkele woorden juist had.

Raar dat er zoveel acten met 'Engelse nobelen' voorkomen in Antwerpse papieren.

Groeten Guido

 

René van Weeren zei op wo, 04/10/2024 - 11:38

Hi Guido,

Het gebruik daarvan is minder vreemd dan het lijkt. In steden waar veel handel werd gedreven, was het met de talloze muntsoorten die in omloop waren noodzaak om voor rekendoeleinden gebruik te maken van munten die behoorlijk vast in waarde waren en bleven. Sommige muntsoorten bleven zelfs langer in gebruik als rekeneenheid dan de daadwerkelijk geslagen munten in omloop bleven. In een enkel geval bestonden muntsoorten zelfs alleen maar als rekenmunt: van het pond Hollands bijvoorbeeld is nooit een munt geslagen. In de 14e en 15e eeuw was de Engelse nobel een stabiele munt, waardoor deze vaak in akten voorkomt.

Zie ook een (oud, maar interessant) artikel hierover op https://www.vliz.be/imisdocs/publications/250118.pdf

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.