Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Woord uit brief van Henri IV van Frankrijk van 1593 over zijn conversie

Hierbij een woord uit de eigentijdse Nederlandse vertaling van een brief van Henri IV van Frankrijk van 1593 over zijn conversie naar het katholieke geloof.

De zijn waarin het woord voorkomt luidt: “Gegheven tot St Denijs in Vranckrijck den xxv Julij 1593 onderteijkent Henrij ende noch leger Pottijer ……. was dese”.

Met Pottijer is kennelijk Louis Potier de Gesvres bedoeld.

Wat staat er?

Reacties (8)

Andreas zei op do, 04/02/2020 - 22:34

heel weinig vergelijkingsmateriaal, maar er lijkt mij d'opschrijft te staan

logischer zou zijn t'opschrijft, maar ik zie er geen t in

betekenis zal waarschijnlijk 'het opschrift' zijn

Peter Terporten zei op vr, 04/03/2020 - 10:38

Dank zover. Hier bij gaat het volledige 2de deel van de brief. Het woord staat in de 8ste regel achteraan. Als je zoekt naar iets dat een logische functie in de zin heeft dan lijkt het een predicaat van Pottije te zijn.

Peter Terporten zei op vr, 04/03/2020 - 12:47

Kun je iets preciezer zijn Chris? De link werkt niet.

Peter Terporten zei op vr, 04/03/2020 - 20:41

Dank voor de tip Chris. Folio 26-27 heeft inderdaad een Nederlandse vertaling van de brief van Henri IV, maar kennelijk is uitgegaan van een ander origineel dan dat uit Het Utrechts Archief waar ik mee bezig ben. Maar de betreffende passage is mij nu duidelijk. De gezochte transcriptie luidt “Dopschrijft” (D’opschrijft), zoals door Andreas voorgesteld. De betreffende passage luidt (met interpunctie van PT): “Gegheven tot St Denijs in Vranckrijck, den xxv Julij 1593. Onderteijkent Henrij ende noch leger Pottijer. D’opschrijft was dese: Aen onse beminden ende getrouwen die luijden van Camere van Justitie ende de Parlemens tot Chalons in Champaingne.

ChrisvD zei op vr, 04/03/2020 - 22:23

Aen onse beminde ende getrouwe die luijden van de Camere van Justitie ende des Parlemens tot Chalons in Champaingne.

Peter Terporten zei op za, 04/04/2020 - 11:18

Dank je wel Chris voor de correcties.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.