Dag Chris, is dit een vervallen vraag, of is deze per abuis afgebroken?
Bijgaande Nieuwjaarswens uit 1798, ondertekend door C.C. Dutilh, moet door iemand anders geschreven zijn, omdat betreffende Christian Corneille in 1790 geboren werd. Dat beseffende viel mijn oog
Dag Chris, is dit een vervallen vraag, of is deze per abuis afgebroken?
De vraag is inderdaad afgebroken, en ik kon het niet herstellen. De vraag moet zijn: Bijgaande Nieuwjaarswens uit 1798, ondertekend door C.C. Dutilh, moet door iemand anders geschreven zijn, omdat betreffende Christian Corneille in 1790 geboren werd. Dat beseffende viel mijn oog op de tekst onderaan het document. Zou dat de signatuur kunnen zijn van iemand die op bestelling Nieuwjaarswense calligrafeert. En zo ja, bestaan er meer van dergelijke in opdracht geschreven teksten?
Was het de bedoeling dat er ook een bijlage werd gepost? Indien ja, dan is die niet zichtbaar. Indien nee, dan lijkt het mij heel goed mogelijk dat iemand teksten voor iemand anders schreef of calligrafeerde. Niet iedereen kon schrijven.
Het is niet onwaarschijnlijk dat dit via-via besteld is voor de zoon. Wellicht door de ouders zelf of een oom of tante. Ook gelet op de afbeeldingen rondom lijkt dit inderdaad een 'tekst op bestelling'.
Op het internet zijn voorbeelden te vinden van gelijkaardige kaarten. De afbeelding is voorgedrukt, en de tekst is duidelijk geschreven door een volwassen hand. Wat de handtekening van jouw kaart betreft, lees ik P(iet)er Dan... In hoeverre dit een familielid of kennis is kan ik niet zeggen. Uit welke plaats komt dit? Misschien dat dit toelaat gerichter te zoeken naar deze Pieter. Het is in ieder geval een mooi aandenken (al heeft Christian het helaas zelf niet geschreven of ondertekend).
De familie woonde in Rotterdam, en behoorde tot de gegoede burgerij. Heel fijn trouwens al die reacties!
In reactie op Andreas: volgens mij is het geen handtekening onderaan, maar een beleefdheidsfrase, let ook op het ampersand (&) teken voor gehoorz[ame]. Volgens mij staat er Uw ed:wd: & gehoorz[ame] zoon. Ed: staat voor edele, wd = weldenkend? weldienend? ....
@René: helemaal onderaan staat nog iets, dus onder de tekening...
Andreas, dat lijkt me een datum: 15en Jany 1798
zou best kunnen nu ik het vanuit dit perspectief bekijk...
Is 10 januari ook mogelijk, want dat was de verjaardag van C.C.?
Het is op basis van de afbeelding lastig definitief te zeggen. Na herbekijken en gelet op de tekst zou ik nu zelfs zeggen 1ten Jany 1798, dus nieuwjaarsdag.
Ik heb nu ook het gedicht gevonden. Het staat in een boekje voor kinderen: https://books.google.nl/books?id=cQBcAAAAcAAJ&pg=PA87&lpg=PA87&dq=Ga+he…
Chris Dutilh
zei op woensdag 17 november 2021 - 21:44