Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Wie kijkt mee met een getranscribeerde Duitse huwelijksakte uit 1733?

Van een huwelijksakte uit 1733 (Garnisonsgemeinde Frankfurt an der Oder) heb ik een transcriptie gemaakt. Wie kijkt even mee om de onduidelijkheden op te lossen?

Anno 1733 sind folgende getraut.

1 Michael Gehkel Soldat von des h: haubt: v. Schwerins Comp:

   liess sich na 3 mal vorhergegangenen aufgeboth den 15ten Januarij

   copuliren mit Jfr Johanna Catharina Schatzen Meister Johann

   Jacob Schatzens burgers und ... Rossers (?) alhier

   3te hinterlassene Jfr. tochter.

 

Bij voorbaat dank.

 

Reacties (5)

René van Weeren zei op ma, 07/01/2024 - 08:32

Volgens mij heb je het goed, maar de naam van de moeder van de bruid is mij ook niet duidelijk, het lijkt op Brasilien

Michiel zei op ma, 07/01/2024 - 19:01

Dank René. De naam van de moeder staat echter niet in dit bestand, het is de naam van de schoonvader en of hij burger (van Frankfurt a.d. Oder - indien van toepassing) was en daarna zijn beroep. 

Andreas zei op ma, 07/01/2024 - 19:57

Michiel,

ik twijfel net als René of er een naam dan wel een beroep staat. Op dit moment kan ik niks zinnigs suggereren over wat er staat. Is dit register online te vinden of heb je meer tekst?

Michiel zei op ma, 07/01/2024 - 21:00

Dank Andreas. Het register is niet online en ik heb alleen deze akte gefotografeerd. Ik heb er nog eens naar gekeken en het lijkt of er 'Straschen Rossers' staat. Geen idee wat  het betekent, met  het online woordenboek van  Grimm kom ik bij 'strasz', een soort glas.

Ik kom er niet uit.

Andreas zei op ma, 07/01/2024 - 21:38

Mijn bedenkingen bij het eerste woord:

Als dit in Kurrent is geschreven, dan is de tweede letter een E,de derde een A, de vierde een H en de 2 laatste EN. Wat er tussen staat is onzeker. De op 2 na laatste is mogelijk een I (vanwege het puntje).

Ervan uitgaande dat de beginletter een B is, krijgen we Beah..ien.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.