Beste Frank,
Mogelijk staat er Perrine. Een foto van de volledige voorzijde en achterzijde (indien inscripties of etiketten aanwezig) zou meer aanwijzingen kunnen opleveren over de schilder.
Ik heb recentelijk een schilderij aangekocht uit de 18de of 19de eeuw. Het gaat om een interieur met drie militairen die ogenschijnlijk praten over wapens. Het schilderij is romantisch in barokstijl. Linksonder is een signatuur (zie foto) maar deze is voor mij niet te ontcijferen. Suggesties zijn welkom.
Beste Frank,
Mogelijk staat er Perrine. Een foto van de volledige voorzijde en achterzijde (indien inscripties of etiketten aanwezig) zou meer aanwijzingen kunnen opleveren over de schilder.
Hallo, dank voor terugkoppeling. Bijgaand een foto van zowel de voorkant als de achterkant van het schilderij. Ik zal later nog een detailfoto van de signatuur aanleveren maar ik kan slechts een foto per keer versturen.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Frank van de Laar
Beste Frank,
Helaas heb ik de schilder niet kunnen identificeren. Voorlopig lees ik de signatuur als P. Perrine. Mogelijk gaat het om een kunstenaar uit België of Frankrijk. Misschien dat het voor mij nog onduidelijke stempel aan de achterzijde op het doek nog een extra aanwijzing zou kunnen geven.
Eind 19e eeuw kwam een historiserende stijl in zwang die teruggreep op de Gouden Eeuw. De voorstelling is ontleend aan genrestukken uit die tijd met vrolijke of elegante gezelschappen. Een subgenre werd gevormd door de zogenaamde kortegaardjes, zie bijvoorbeeld: https://www.christies.com/en/lot/lot-4366346 . Net als in uw schilderij worden hier wapens getoond en ligt een harnas linksonder op de vloer. Meestal gaat het in dergelijke taferelen om een tijdverdrijf van spel en roken / drinken van meerdere soldaten in een wachtlokaal. De wijnkoeler rechtsonder was een vaak verbeeld object.
Beste heer Thijs,
Dank u zeer hartelijk voor de interessante uitleg en uw uitvoerige reactie. Ik waardeer het zeer dat u de tijd heeft genomen zich te verdiepen in dit "raadseltje".
Helaas is het stempel op de achterzijde zo diffuus als op de foto. De onscherpte heeft helaas niets te maken met de kwaliteit van de foto. Ik meen echter het woord "paris" te herkennen op de op een na onderste regel in het midden van het stempel.
Over de signatuur kan ik verder niet zo heel veel zeggen. De naam P. Perrine kan ik verder niet terugvinden in de literatuur. Overigens lijken niet alle letters te passen bij deze naam. Ik heb nogmaals een foto bijgevoegd van de signatuur met een wat andere lichtinval. Ik kan de naam nog steeds niet ontcijferen, maar er zijn toch weer wat meer letters zichtbaar, zo lijkt het.
Mogelijk dat u nog andere suggesties heeft?
In ieder geval, nogmaals dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Frank van de Laar
Dat het stempel ‘Paris’ in zich draagt is weer een extra aanwijzing. In geval van een stempel van de leverancier van het doek, zou dat betekenen dat de schilder in Parijs werkzaam was, eind 19e of eventueel begin 20e eeuw. Dit stemt overeen met vergelijkbare voorstellingen die rond die tijd in Parijs zijn geschilderd.
Dank voor de nieuwe foto van de signatuur. Waar ik eerst een dubbele P las, lees ik nu een B. De laatste letter lijkt mij nu eerder een o. De naam zou iets als Benerino of Benerno kunnen zijn. Ik heb deze schilder nog niet kunnen identificeren, maar het zou kunnen gaan om een naam van Italiaanse oorsprong. Dat hoeft niet altijd iets te zeggen als met een pseudoniem is gesigneerd. Veel kunstenaars trokken naar Parijs; de identiteit van de kunstenaar is helaas nog niet opgelost.
Dank weer, voor uw speurwerk en interessante observaties. Boeiend proces en we komen weer een stapje dichter bij de identiteit van de schilder. Voor mij lijkt de laatste letter eerder op een "d", maar de signatuur is en blijft onduidelijk.Ik ga kijken of ik wellicht met een UV lamp wat verder kan komen. Ik laat u nog weten ingeval ik weer meer weet.
Voor nu, wederom hartelijk dank voor uw inspanningen, uw tijd en uw bijdragen in relatie tot mijn schilderij. Succes en vriendelijke groet,
Frank van de Laar
zei op dinsdag 25 maart 2025 - 16:33