Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Wie is deze edelman in een Utrechts begraafboek uit 1640?

Bij Het Utrechts Archief werkt een grote groep vrijwilligers aan de begraafboeken van de stad Utrecht. Deze inschrijving uit 1640 kunnen we maar deels ontcijferen. Wie helpt ons verder?

Dit kunnen we min of meer lezen:
Den weledele gestrenge Johan Georg van ? heere van ? ? ? hooftmeester vande hartoch van Saxen nalatende ? vader ende moeder Buerkerk

Reacties (5)

Theo S zei op do, 12/07/2017 - 21:53

Er staat denk ik 'Johan Georg Nismiths (od Nismitzs?), heere van Nebra, Weijsige etc'. Op internet is een Georg van Nissmitz, heer van Nebra, Birkigt en Weischutz te vinden, en Nebra is gelegen in Saksen-Anhalt. Verder staat er toch wel 'hooftm' met afkorting maar of dat nou hooftmeester of hooftman is... Die functie in combinatie met de hertog kan ik niet echt duiden

Theo S zei op do, 12/07/2017 - 21:57

Voor 'vader ende moeder' staat nog 'echte'

Johan van der elsen zei op do, 12/07/2017 - 23:35

Op de Duitse wikipedia vind je volgende informatie:
Georg von Nißmitz (* 30. Dezember 1575 in Nebra; † 23. Oktober 1654 ebenda) war ein kursächsischer Hofmeister und Jurist. Im Dezember 1600 wurde Nißmitz zum Hofmeister des späteren Kurfürsten Johann Georg I. von Sachsen ernannt.
Ik denk dat met hooftmr. of hooffmr. bovengenoemde functie van hofmeester wordt bedoeld.

Joyce zei op ma, 12/11/2017 - 09:36

Beste Johan en Theo, Zeer bedankt voor jullie transcripties en spitwerk. Ook mooi dat we nu dankzij deze begraafinschrijving zijn werkelijke sterfdatum weten, 1644 en niet 1654.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.