Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

welk regiment te Breda 1727?

beste Lezer,

 

in mijn zoektocht naar mijn voorouders stuitte ik op dit document die ik niet helemaal kan ontcijferen. Met name de naam van het regiment blijft lastig te begrijpen.

 

Wat ik er van maak is: "...Jacob T(F?)rijber Soldaat uit Regiment Van ????  Collonel Baron Van ??????  in(?) Garnizoen Te Bergen op de(n?) Zoom..."

 

Hulp met de vraagtekens zou zeer op prijs gesteld worden. Bij voorbaat dank.

groet,

Steve

 

Reacties (9)

Archimboldo zei op zo, 01/28/2018 - 15:01

Beste Steve,

Uit welk jaar stamt deze acte waarin "den heer collonel" genoemd wordt?

Otto Vervaart zei op zo, 01/28/2018 - 15:10

Op de derde regel lees ik vanaf het tweede woord "20 July 1721", daarmee hebben we op zijn minst een globale datering. Ik twijfel of het 1721 of 1722 is. Op de vierde staat de bruid van deze soldaat, "Elisabeth ...brands, woonende in de Akkerstraat". Er staat ook twee keer "L 0-6-0", ongetwijfeld een betaling.

@Archimboldo, ga jij zoeken in welk jaar een bepaald regiment in Bergen op Zoom was gelegerd? Zelf zou ik gaan zoeken in het werk van Bas en Ten Raa, Het Staatsche leger...

Steve zei op zo, 01/28/2018 - 18:35

Dank alvast voor de reacties!

 

Volgens mij (als leek!) komt het garnizoen uit Bergen op Zoom maar was in Juli 1727 te Breda gelegerd. In de Breta DTB (trouw) klappers staan meerdere soldaten van andere garnizoenen die met een jonge dame uit de buurt trouwde. Maar het gaat er mij uiteindelijk om via Jacob's eigen garnizoen meer te weten over hem natuurlijk ;-)

 

Als het helpt een kopie van de gehele pagina toegevoegd. Verder is de bron als volgt:

Trouwen nh Grote kerk 1711-1731,

archiefnummer CB,

Collectie DTB Breda,

inventarisnummer 42, blad 214

Gemeente: Breda

Periode: 1711-1731

Van Rietvelde Johan zei op zo, 01/28/2018 - 20:16

<In de marge:>

Attestatie na Bergen op Zoom L 0-6-0

Getrouwdt is 20 july 1727

L 0-6-0

 

Jacob Trijber soldaat uit Regiment van den heer Collonel Baron Van Alua in guarnisoen te Bergen op Zoom met Elisabeth Isebrands wonende in de Akkerstraat

 

Chris van Dijkum zei op ma, 01/29/2018 - 12:48

Baron van Alva (= Aylva)

Otto Vervaart zei op ma, 01/29/2018 - 22:42

Steve, bedankt voor de foto van de gehele bladzijde! Daarop staat toevallig onderaan, en voor mij duidelijker dan in de losse notitie, "Baron Van Alva". De hoofdletter van diens naam is dan wel op een andere wijze geschreven. Bovenaan op de pagina is sprake van het regiment van kolonel Dibbets, hier gespeld Dibbetz, niet een naam die ik meteen kon ontcijferen.

Een speurtocht naar regimenten in Breda en Bergen op Zoom in 1727 brengt op het eerste gezicht geen naam die echt lijkt op die van kolonels van de toen daar gelegerde eenheden. Het viel me echter op dat van 1719 tot 1723 regimenten van baron Peter Willem van Verschuer zowel in Breda als Bergen op Zoom waren gelegerd. Ik zie aan het eind van de naam bij de laatste letter die op een a liijkt nog een heel lange haal naar rechtsboven. De I en de S van de naam Isebrands, letters die ik eerst niet kon thuisbrengen, brachten me op het idee dat middenin een S staat: vóór de s zie ik dan Ver, na de s uer. Het zou dan een niet compleet onlogische verschrijving zijn vanwege de combinatie van beide steden. Er had waarschijnlijk Alva moeten staan... Het is de lettercombinatie - deftig ligatuur - in het midden die lastig te lezen is, waardoor ik ook mijn suggestie nog niet geheel aannemelijk vind. En als er Verschuer zou staan, waar is dan Van van diens naam gebleven?! Enfin, het laat volgens mij weer eens zien hoe belangrijk en praktisch om hier scans van gehele bladzijdes aan te reiken, niet alleen om lettervormen, speciaal combinaties van letters beter te herkennen, maar daaruit ook informatie te halen.

Steve zei op wo, 01/31/2018 - 14:27

bedankt Otto,

voor je uitgebreide reactie. Wat mij weer aanzette om de (online) bron door te bladeren. Afhankelijk van de schrijver zijn er verschillende (of dezelfde?) individu genoteerd (zie bijlage) - Alva, Aylva of Aluwa....

Ten 2de, behalve Alva, komen ook andere militairen vaker terug wat zou kunnen helpen met het beter begrijpen welke compagnies en regimenten destijds daar gelegerd waren maar dat is waarschijnlijk meer een vraag voor een historisch militaire forum. Enfin, namen die meermaals genoteerd zijn bij trouwende soldaten waren;

Villegas

Dibbetz
Drimborn
Mohr
Cunninghame

.

Otto Vervaart zei op wo, 01/31/2018 - 14:50

Graag gedaan, ik kom zelf in een ander verband de nodige regimenten in de achttiende eeuw tegen. Soms blijkt het mogelijk een ongedateerd stuk aan de hand van de genoemde regimenten preciezer te dateren. De wegen naar informatie hierover ben ik aan het verkennen. Zo wist ik wel van de portal voor Nationaal Militair Erfgoed, maar nu zie ik dat daar de informatie uit officiersboekjes vanaf 1725 doorzoekbaar is, zie http://www.nederlandsmilitairerfgoed.nl/nl/projecten/22-officiersnamen

Max Mesman zei op di, 07/19/2022 - 09:31

Zie:

https://web.archive.org/web/20111224121524/http://www.milwiki.nl/dutchr…

 

= luitenant-generaal Johan Dibbets
= luitenant-kolonel Jacques d'Olivier

Infanterie Regiment 586a
1725 tot 1728 Breda (met een detachement soldaten te Willemstad), 
vanaf 12-03-1725 o.l.v. F. H. Boetzelaer tot de Langerak; 

vanaf 18-09 1726 o.l.v. J. Dibbits, deze was vanaf 1742 luitenant-generaal 
en werd in 1746 opgevolgd door F.A. de la Rivière (generaal/majoor)

1728 tot 1731 Maastricht en Stevensweert
1731 tot 1737 Brielle, Hellevoetsluis en Geertruidenberg
1737 tot 1744 waren deze infanteristen opnieuw in Breda gelegerd.
1746 tot 1748 Bergen op Zoom
 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.