Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

wat voor beroep is 'cruchier'? (vermeld in akte uit 1586)

Roelof van Dael bekleedde in de 16e eeuw in de stad Grave de functies van weesmeester, schepen en burgemeester. Volgens een akte uit 1586 oefende Roelof toen ook het beroep van cruchier uit. Heeft iemand een idee wat hiermee wordt bedoeld?

Reacties (2)

Andreas zei op wo, 04/20/2022 - 22:32

Geen idee wat hiermee bedoeld wordt. Staat er 100% zeker cruchier? Als je bewuste akte hebt, kun je eventueel een fragmentje posten waarin het woord staat?

Eric van Daal zei op do, 04/21/2022 - 13:13

Helaas heb ik de akte niet. Leo Adriaenssen heeft dit vermeld in zijn artikel: Verzetting van de wet in Grave, 1586: betrouwbare katholieken, in: De Brabantse Leeuw, jrg. 54, 2005, blz. 74. Leo Adriaenssen, helaas overleden, was een zeer betrouwbaar en deskundig historicus die het oud schrift goed beheerste. Zijn artikel gaat over de verovering van Grave in 1586 door de hertog van Parma. Na de inname van de stad moest er een neiuw standbestuur komen en werd er een lijst opgesteld met geschikte kandidaten, met vermelding van hun beroepen. Op deze (Franstalige) lijst, genaamd Liste de ceulx que trouvons par informations qu´on pourrois employer à la desservetude du magistrat de ceste ville de Grave, staat ook vermeld: Roelof van Dael, cruchier.

Het woord 'cruchier' heb ik nergens terug gevonden. Het Franse woord 'cruche' betekent letterlijk 'kruik'. Mogelijk was hij kruikenmaker of handelaar in aardewerk, maar misschien ook wel wijnhandelaar (met kruiken wijn)? Zijn schoonzoon wordt genoemd als wijnhandelaar en zijn zoon als lakenkoopman. Dus koopman lijkt me niet zo vreemd. In 1589 betaalde de gemeente Beugen hem voor geleverde boekwijt en rogge.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.