Beste Forum deelnemers,
In het Fichier Smulders kom ik via deze link:
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?id=1486742394
op kaart 630 alleen de tekst tegen:
Vander Aa 315
Jan Dirx vander Aa
In het Bosch' Protocol vind ik een f 315-Recto en 315-Verso.
Ik heb geen idee of beide pagina's Jan Dirx vander Aa betreffen, of slechts een deel.
Op f 315-R meen ik ter hoogte van de rode pijl te lezen: Johannes filio ... (Theo... J... ?) vander Aa ...
Wie kan helpen met het transcriberen ?
f 315-R is hier als bijlage bijgevoegd. f 315-V volgt in het 2e bericht.
Alvast bedankt voor de hulp !
Vriendelijke groeten,
Belem
Beste Belem, alleen op f. 315r staat de naam van Jan Dirksz. van der Aa, inderdaad bij de rode pijl. Hier een snelle transcriptie, tussen de kerstkransjes en dergelijke door, zonder checks bij Erfgoed 's-Hertogenbosch of in de Bossche Encyclopedie; er zitten hier de nodige woorden in die telkens worden gebruikt in het Bosch' Protocol:
Willen Weggerg… filius Willelmi et Jacobus Johannes filius Theoderici /
vander Aa promiserunt ut supra quatuor modos et duo sextaria /
siliginis ut supra persolvendum et t... testes datum supra
Het woord vóór testes is deels afgedekt door de doorhaling.
Beste Otto,
Dank voor deze snelle hulp !
Zou de achternaam van Willen iets als Weygergancx/cks kunnen zijn ?
Via webtran.nl - Latijns -> Nederlands krijg ik op dit moment (met enige eigenhandige poging tot correctie):
Willen Weggerg ... [Weygergancx/cks ?] zoon van Willem [Wilhelmus ?] en Johannes, zoon van Theodericus /
vander Aa beloofde dat boven de vier maten en twee liter /
van rogge die hierboven moet worden betaald en t... hierboven gegeven getuigen
Vriendelijke groeten,
Belem
Via https://www.archieven.nl zie ik nu ook de achternaam Weygerganck of Weygergancx, ik denk hier het eerste
Beste Otto,
Dank voor de check !
Als de vertaling van webtran.nl min of meer de lading dekt dan kan deze transcritpie denk ik afgerond worden.
Er wordt niet verwezen naar familieleden. En er mag zo te zien gesteld worden dat Jan Dirx vander Aa tussen oktober 1489 en september 1490 nog in leven was.
Vriendelijke groeten,
Belem
Belem
zei op donderdag 26 december 2024 - 02:16