Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Waar zijn de scans?

Al ca. 5 dagen lukt het niet om op de BHIC-site de scans van de aktes te openen.
Willen we graag de oude handschriften lezen, en het kan niet! ;-)
Wanneer zal dit euvel naar verwachting verholpen zijn? En waarom wordt er op de site geen melding gemaakt van dit probleem? Dat zou veel gebruikers toch een aantal vergeefse pogingen, en twijfel over het eigen systeem, besparen... ik heb intussen begrepen dat ik niet de enige ben die dit ondervindt.

Reacties (6)

beheerder Christian van der Ven zei op wo, 11/09/2016 - 10:18

Beste Piet, ik heb begrepen dat je inmiddels al op de hoogte was gebracht van het probleem. Inderdaad is een deel van de scans niet langs alle wegen te bekijken. Gelukkig is er altijd een alternatieve route, dus laat maar weten wat je zoekt en dan wijs ik je die weg... Hoe dan ook wordt het probleem natuurlijk en hopelijk z.s.m. opgelost.

Piet van Liempt zei op wo, 11/09/2016 - 11:54

Christian, het probleem met de koppeling van de scans heb ik sinds een aantal dagen ondervonden .
Ik heb het hier gepost omdat ik verwacht dat anderen er ook mee te maken zullen hebben. Altijd een alternatieve route? Dat zou heel fijn zijn.
Ik zoek op de BHIC-site vanuit "Archieven", en vervolgens Notaris- en schepenakten. Hoe kom ik dan bij de betreffende akte, uitgaande van toegangsnummer, inventarisnummer en scan-/paginanummer?
Het zou toch beter zijn als dit soort actuele storingen vermeld worden op de site, en ook als het weer verholpen is. Dat is toch ook service?

beheerder Christian van der Ven zei op wo, 11/09/2016 - 20:39

Piet, ik begreep van de techneuten dat het probleem gisterenmiddag en vanmorgen is opgelost.

De alternatieve route had in dit geval geweest via: archieven > gescande bronnen

Je kunt daar zoeken naar het schepenprotocol wat je in wilt zien en dan bladeren naar de juiste scan/akte. Uiteraard is door kunnen klikken vanuit de database het allergemakkelijkst, maar goed, als dat niet werkt, dan is dit een werkbaar alternatief. Bovendien zijn via 'gescande bronnen' ook protocollen in te zien die nog níet via regesten toegankelijk zijn gemaakt, dus die je ook niet via de database kunt doorzoeken.

Als er storingen zijn met de website, dan vermelden we dit doorgaans op het forum. Bij ieder probleem maken we afhankelijk van de aard en omvang van het probleem, evenals van de verwachte tijd die het kost om het opgelost te krijgen, een afweging of we het euvel ook communiceren richting het publiek en zo ja, langs welke kanalen dan.

Piet van Liempt zei op do, 11/10/2016 - 12:55

Dank voor je reactie Christian. Het werkt inderdaad weer.
Goede tip om via "gescande bronnen" de aktes op te zoeken.
Over de storing was in dit geval niets in het forum te vinden. Ik kan me ook voorstellen dat je het daar niet meteen neerzet, want het blijft dan tot in lengte van dagen staan. Maar kan een dergelijke storing niet op een andere manier op de website duidelijk worden, bijv. via een popup, een foutmelding o.i.d.? Zodat de gebruiker in ieder geval weet dat het niet aan het eigen systeem ligt.
Als ik nog een tip mag geven: vermeld in de gescande bronnen erbij welke al geïndexeerd zijn (en dus welke niet). Of is dat al ergens te zien?

beheerder Christian van der Ven zei op do, 11/10/2016 - 13:36

Piet, klopt, in dit geval was de keuze om aan deze storing weinig ruchtbaarheid te geven. Het was een klein probleem waar weinig mensen last van hadden en wat vermoedelijk snel zou zijn opgelost (alhoewel dat laatste tegenviel en als je toevallig een van diegenen bent die er wél last van had, dan maakt het niet uit of je de enige bent of niet). Ik heb wel eens gedacht over een storingspagina op de site, waar je terug kunt vinden of er actuele storingen bekend zijn. Storingen doen zich gelukkig slechts mondjesmaat voor, dus uiteindelijk werkt directe communicatie dan het snelst.

Wat er aan die bepaalde gescande bronnen al geïndiceerd is, is te vinden op: http://www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in

Daar vind je ook informatie over de bronnen die al dan niet geïndiceerd zijn maar in ieder geval nog niet gescand, en die dus niet in die lijst 'gescande bronnen' voorkomen.

Piet van Liempt zei op do, 11/10/2016 - 13:53

Beetje onderschatting denk ik toch - er zijn altijd meer mensen bezig dan je denkt, en niet iedereen meldt zich meteen. Een storingspagina, of "technische pagina", waar je ook vermeldt of de storing opgelost is, en waar je items ook weer af kunt halen, is m.i. een goed idee. Die vraag kan anders eens in het forum gesteld worden.
"Wat zit erin" geeft meer info over het indexeren dan ik wist. Bedankt.
Nogmaals dank voor je reactie.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.