Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Waar komt Gerrit Jacopß van Ruermunde vandaan? (Burgerboek 1516)

In het burgerboek wordt Gerrit Jacopß van Ruermunde vermeld.

Staat er in de tekst daarboven nog in informatie waar ik zijn herkomst uit kan afleiden?

Reacties (8)

Otto Vervaart zei op di, 06/17/2025 - 15:57

Beste Robby, ik transcribeer de tekst, helaas met wat woorden die me onduidleijk blijven:

Op vrijdach post Philippi et Jacobi /
apostolorum anno vero? xvi sub rodeb burgh
...g.... ut s... in alio latere
,,, burger gewerden
Gerrit Jacops van Ruermunde

Er staat volgens mij niets over de afkomst van Gerrit. De passage "roden burgh ...." lijken met de namen van schepenen, die staan vast en zeker op het eerste blad van het jaar 1516 in dit register. Om welke stad gaat het trouwens? Het feest van Philippus en Jacobus viel op 1 mei.

Robby zei op di, 06/17/2025 - 16:14

Hee... dag Otto,

Fijn dat je me weer wilt helpen. Het gaat om burgerboek van Arnhem.

Ik heb 3 generaties aan naamgenoten in deze stad gevonden die ik aan de grotere stamboom wil koppelen. Ik denk dan aan Deventer of Keulen. Maar als ik je goed begrijp is er dat met de beste wil van de wereld niet van te maken ;). 

Hartelijk dank voor de hulp! 

Robby

Dennis de Waart zei op di, 06/17/2025 - 22:05

Hey Robby,

Ik begrijp dat je het stuk tekst mooi wilt afbakenen zodat duidelijk is om welk stuk tekst het gaat. Ikzelf vind het altijd fijn om grotere stukken tekst te zien, zodat je letters kunt vergelijken om een schrijfhand beter te kunnen interpreteren. Ik ben namelijk benieuwd wat boven dit tekstgedeelte staat, want dit tekstdeel verwijst daarnaar: "ut supra" = als boven/als voorschreven. Het zou mooi zijn als daar iets van: "Michiel(s)" zou staan. Ook toen wilde men liever verwijzen naar eerder geschreven regels, als steeds weer opnieuw alles schrijven.

Otto heeft al een mooie transcriptie gemaakt, die ik hier probeer aan te vullen. Ik ben bang dat het weinig te maken heeft met de namen van schepenen, anders had er iets van: scabini / scabinos gestaan, en de namen Roden en Burgh haal ik er ook niet echt uit. Ik zlees wel een andere (voor)naam.

Als je goed kijkt is het laatste woord van de tweede regel (met een beetje gekras) hetzelfde als het tweede woord in de vierde regel. 

"...... anno D(omini) XVI sibi eodem burger Migiels ut supra In alio lateri is burger geworden Gerrit Jacopssen van Rueremunde." 

In het jaar ons Heren 1516 (is net als) dezelfde burger Migiels als voorschreven (letterlijk: aan de andere kant/zijde) (bladzijde?!) burger geworden Gerrit Jacopssen van Rueremunde. 

Helaas geen vermelding waar hij vandaan komt. Maar in 1516 zou het mij niets verbazen dat hij letterlijk uit Roermond afkomstig is of daar zijn laatste woonplaats heeft gehad. Je moet dan zoeken in Roermond naar Gerrit Jacopssen. 

Mocht er boven deze inschrijving of op de andere voorgaande bladzijde een Michiel(s) voorkomen waar wel een herkomst bij staat vermeld, dan zou dat ook op Gerrit kunnen slaan. 

Veel plezier met je onderzoek!

Dennis de Waart zei op di, 06/17/2025 - 22:27

Roermond lijkt mij trouwens vrij plausibel. Roermond hoorde in 1516 niet bij Limburg zoals nu, maar viel onder het Overkwartier van het hertogdom Gelre. Een link met het Gelderse Arnhem is dan niet ver weg. Overigens: Hertog Gerard van Gelre en zijn vrouw Margaretha van Brabant zijn in een praalgraf in de Munsterkerk van Roermond begraven. Een aanrader om eens te bekijken als je het niet gezien zou hebben. 

Robby zei op wo, 06/18/2025 - 09:15

Dag Dennis,

Ook hartelijk dank voor de bijdrage!

Ik vind het altijd lastig om hulp te vragen en als ik hele stukken tekst upload dan heb ik al snel het gevoel dat ik mensen overvraag. Vandaar de korte uitsnede. Hoe dan ook, het tekstfragment staat boven aan een pagina. Dus ik heb de voorafgaande pagina nu bijgevoegd. [Gelders Archief, tgs.nr 200, inv.nr. 1221, p95]. Ik ben benieuwd of dat nog tot nieuwe inzichten leidt.

Wat betreft de herkomst. Het kan natuurlijk dat Jacob afkomstig is uit Roermond. Ik doe onderzoek naar alle families die vernoemd zijn naar deze stad en heb inmiddels een aardig inzicht in de deze  families. Bij deze tak uit Arnhem heb ik 3 generaties, waarvan Jacob Romunde de eerste is. Alle drie zijn kinderen hebben een aandeel in een huis in de Wielackersteeg. Eén daarvan is Gerrit van Ruremundt die heeft 5 kinderen, waarvan er 4 een aandeel hebben in de Koningsstraat. (De eerste zoon Jacob is vermoedelijk jong gestorven). Een aandeel in het bezit van huizen in beide straten komt ook in andere stambomen voor en die lopen verder terug en komen uiteindelijk uit bij Rutgher van Ruermunde die rond 1345 geboren zal zijn. Zijn kinderen wonen in Deventer. Het kan natuurlijk om andere huizen gaan in de zelfde straat, maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat er een familierelatie is.

Groet,

Robby

Dennis de Waart zei op wo, 06/18/2025 - 11:11

Hey Robby,

Je hoeft je nooit bezwaard te voelen om grotere stukjes tekst te uploaden wat mij betreft. Sommigen die bijvoorbeeld 9 bladzijden tekst uploaden en vragen om transcriptie, dat is voor mijzelf weer een ander verhaal. Ik ben geen fulltime pro Deo transcriptieservice. Soms maak ik wel een uitzondering, maar dan moet ik het wel leuk vinden om te doen. ;-)

Dank je wel voor je nieuwe upload. :-) Die heeft zeker een nieuw inzicht gegeven. Fijn dat je de bron erbij hebt vermeld. De heiligendagen in je nieuwe upload lopen niet helemaal chronologisch, dus ik heb het Burgerboek er zelf maar even bij gepakt. (Ik kon het eerst niet snel vinden, het blijkt toegang 2000 te zijn en niet 200, maar dat geeft helemaal niets). 

Op fol.: 95 staan bovenaan de "Burgmagisters" in 1515 genoemd: Herman van Wije en Steven van der Capellen. Onderaan die bladzijde vinden wij niets over een Michiel(s). De inschrijvingen daar "pro festo Pauli" zijn van een Henii/ij (Henricii/Henricij, de schrijver gebruikt veel afkortingen) van der Horst Jacopssen, wever, en een Jan Theuwssen, schoe(n)maker. Daar hebben wij niets aan. 

Jouw inschrijving op fol.: 96 heeft als hedendaagse datering (zie Otto): 1 mei 1516. Daaronder een inschrijving van Derrick van Beijnhem op zaterdag pro festo Pauli 1517 en daaronder helemaal geen nieuwe inschrijvingen meer. Fol.: 97 begint met het jaar 1517. De inschrijvingen zijn dus niet geheel chronologisch (wat vaak voorkwam in die tijd). Dit nog los van de Paasstijl en de Kerststijl waarmee ik je nu niet ga vermoeien (ik weet niet welke stijl de schepenbank van Arnhem hanteerde), maar wees blij dat we vandaag allemaal in hetzelfde jaar en op dezelfde tijd leven. :-)

Na de twee verschillende schrijfhanden en chronologie te hebben gezien staat er in jouw stukje dus:

".... anno D(omini) XVI sibi eodem burge - mgers (magisters) ut supra In alio latri is burger geworden .....".

.... in het jaar ons Heren 1516 is voor dezelfde burgemagisters voorschreven/voornoemd (nl.: Herman van Wije en Steven van der Capellen) aan de andere kant (vorige bladzijde) burger geworden ......".

Dat de familie / het voorgeslacht van Gerrit Jacopssen van oorsprong uit Roermond komt (via Deventer? of is deze andere stamboom een andere familie "Van Roermond"?, niet iedereen "Van Roermond" hoeft familie van elkaar te zijn) lijkt mij vrij plausibel. 

Op het atheneum had ik ooit een klasgenoot Peter van Roermund uit Zaandam. Wie weet ergens familie. ;-))

Veel plezier met je onderzoek!

Otto Vervaart zei op wo, 06/18/2025 - 11:21

@Dennis, dank voor je verdere ontcijfering, ik had er niet zo heel lang naar gekeken.... De datering van de inschrijving vind ik wat merkwaardig, de donderdag na 1 mei. Als men niet chronologisch noteerde, kan k me voorstellen dat er een slordigheid meespeelt.

Robby zei op wo, 06/18/2025 - 12:28

Helaas voorlopig dus een eindpunt. Jammer...

Na 25 jaar onderzoek ontstaat er een aardig beeld van alle naamgenoten  (Roermund, Remund(t), Remunde, Romondt, Ruermunde, Ruremonde enz.).

Even los losse vermeldingen van mensen die naar een andere stad gaan en daar dan worden genoteerd als iemand die "van Roermond" is zijn er verassend genoeg maar een paar families die deze naam daadwerkelijk als achternaam gaan gebruiken. Kort door de bocht:

1. De voogden van Roermond vanaf  1187 de mannelijke lijn sterft (ogenschijnlijk) uit na 3 generaties. Met connecties in Keulen.

2. In Keulen: enkele koopmansfamilies vanaf 1282 en wat schepenen/notarissen. Die sterven uiteindelijk uit.

3. In 's-Hertogenbosch enkel koopmansfamilies vanaf 1392 (die handel voerden met Keulen) en enkele families met vaklieden vanaf ± 1500. 

4. In Deventer een koopmanfamilies (vanaf 1376) Die later muntmeesters leveren en betuurders in st-Maarten en in Nederlandse steden. En een andere koopman vanaf 1407. Die verhuisde naar Keulen (waar hij al handel mee voerde). Deze lijn sterft daar uit.

5. In Venlo een familie van schepenen. Met een lijn naar Kalkar die daar sterven uitsterft.

6. In Antwerpen een familie van Bijbeldrukkers. Deze komen vermoedelijk ook daadwerkelijk uit Roermond.

Er zijn wat indicaties dat groepen 3, 4 en 5 ontstaan in Keulen met een gemeenschappelijke voorvader (niet bewijsbar helaas...). Die lijn zal ooit wel een keer in Roermond zijn ontsprongen. (Wie weet wel uit groep 1).

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.