Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Waar is Hopman Peter v Remunt? (1589)

Goede morgen,

Hopman Peter van Remunt probeerde met één vendel soldaten Harderwijk te beschermen tegen de Geuzen die 16 vendels hadden en nog 300 ruiters. Binnen 3 uur was de stad ingenomen.

Ik ben aan het zoeken naar de familie van Peter. Er zijn indirecte aanwijzingen dat hij getrouwd was met Maria Keldermans, en dat hij twee broers had Willem en Gerrit. Maar als hun moeder Elisabeth Gherijs Jans (Elysabeth Gerrits) op 11-05-1589 testeert, wordt er geen Peter genoemd, wat mijn hypothese op losse schroeven zet. Tenzij het regest te veel informatie heeft weggelaten. Is er iemand bereid om de akte te "scannen" op een eventuele Peter v. Remunt...? De bevestiging van de achternaam van de moeder (Ruysch) is voor mij ook al interessant. (Ik vraag dus niet om de hete akte te transcriberen).

[tgs.nr.: b34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905, Akte 462, Inv.nr U001a001].

Reacties (2)

Dennis de Waart zei op ma, 06/23/2025 - 11:56

Hey Robby,

Ik heb dit testament even gescand voor je maar kan je  niet de informatie geven waarop je hoopte. Een familienaam Ruysch voor moeder Elisabeth staat er niet in en ook een Peter van Remunt staat niet in dit testament. Dit wil niet zeggen dat er geen zoon Peter geweest zou kunnen zijn. In dit testament staan wel haar zoons Willem en Gerrit genoemd. Volgens mij ook nog een nicht (maar sommige passages zijn indertijd bijna geheel "zwart" afgedrukt wat de leesbaarheid niet ten goede komt). Wat wel nog informatie zou kunnen geven is dat er staat dat de testatrice graag in de Sint Nicolaaskerk in Utrecht begraven wil worden. Op het moment dat zij dit testament maakt is zij ziek. Bij niet hoopvol verloop van deze ziekte zou zij rond 1589 of iets later daar begraven kunnen zijn. De kans acht ik niet groot, maar misschien is in de kerk nog een grafsteen van haar aanwezig. Als dat zo is kan die, of literatuur over de grafzerken aldaar, misschien meer informatie geven. 

Robby zei op ma, 06/23/2025 - 12:24

Super bedankt Dennis!

Ik weet dat zoon Willem in 1589 gestorven is en dat één van zijn twee dochters dan in Spanje verblijft bij haar moeder. Relaties met Spanje past wel in het beeld van een Hopman die vecht om de geuzen buiten de steden te houden. Gerrit heb ik ook in beeld. Hij is onderschout van Utrecht. Hij is getrouwd met  de zus van Maria Keldermans. Peter leeft nog op het moment van het testament dus er is m.i. geen reden om hem niet te noemen in het testament. Misschien is er wel een verwantschap, maar is hij een neef of zo, maar die heb ik dan nog niet in beeld.

Goede tip van de Sint Nicolaaskerk 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.