Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vreemde zaak Leids dingtaal ca. 1493

Een nieuwe zaak gemeld in een Leids kenningboek betreffende Ghijsbrecht Jan Witgensz.

Het vreemde is dat ik enkel 1 kant van de zaak kan vinden (het verweer van Witgensz), en niet het verhaal van de andere kant, en evenmin de uitspraak. [GA Leiden, rechterlijk archief, nr. 41, Kenningboeken 41F, 1491-1497, fol. 162v]. NB: het betreft de tekst aan de linkerkant.

Link: https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/archieven/archievenoverzicht/sc…

 

De tekst zal evenwel toch een goed beeld geven van waar de zaak om ging, maar ik zou hulp bij de transcriptie op prijs stellen. De scan is niet zo best van kwaliteit, wat e.e.a. lastig maakt.

Ik heb gevonden:

“Ghijsbrecht Jan Witegensz als borge voir ghijsbrecht [mouwerijnsz] is sijn dingtael

tegens Aernt Pietersz ende ghijsbtrecht voirsz die seyt dat Aernt voirn hem

te hoge ende mit onrecht gepant heeft om zijn huys….

hoge pant dat die mit onrecht pant ende….. van de stede met…

 

NB: op de bladzijdes ervoor in het kenningboek kom ik de namen van Gijsbrecht Mouweringszoon en Aernt Pieters weer tegen, maar niet in combinatie met Witgensz.

Reacties (2)

Geert Ouweneel zei op vr, 05/29/2020 - 10:49

Ghijsbrecht Jan Witgensz. als borge voir Ghijsbrecht Mouwerijnsz is zijn dingtael
tegens Aernit Pietersz ende Ghijsbrecht voirsz. die seyt dat Aernt voirn. hem
te hoge ende mit onrecht gepant heeft om zijn huys ende erve, ende seyt.soe wye te
hoge pant dat die mit onrecht pant ende na den rechte van der stede niet winnen en zel,
alsoe die selve Ghijsbrfecht Jansz wel bewijsen zel dat Ghijsbrecht Mouwerijnsz
dair hij borge voir is zijn portie bijna al geheel te vollen betaelt heeft, ende die
pandinge is geschiet om die volle somme in den selven scpenen brief begrepen ende
seit bij die voirsz. redene dat hij als borge vrij ende quijt zell wesen van de voirn.
pandinge na den rechte van der stede ende dat dit mede staen zel tot bewijsinge voirsz.
den wairdeyns* ende dat eerst bij den gerechte gesleten zel worden om elck te hebben
dair hij in gerecht is, des hij begheert vonnisse van scepenen ende eerst gehoirt.

* waerdein: Ambtenaar belast met het toezicht op de naleving der keuren, opzichter, zoo
b.v. bij de lakenbereiding, de munt, den graanhandel

Louis van Veenendaal zei op vr, 05/29/2020 - 11:22

Geert, bedankt voor de transriptie (en verklaring van het woord waerdein) !

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.