Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vraag m.b.t. begrafenis Rotterdam 1789

Bijgaand de begraafregistratie van Margareta van Boom in Rotterdam in 1789.

Als deze registraties volgen een vast patroon, waarvan sommige elementen mij onduidelijk zijn.

De genoemde persoon staat op de rechterpagina, de derde van onderen.

Ik lees:

[...], 3 gld, vrij, (=18 dec 1789], Margareta van Boom, vleeshouster, wed[uwe] Frederik van Kerkekellen, ....straat, bij ...., [Schaa2610?], en op de volgende regel eerst iets als "Hammers"en dan nog wat afgekorte zaken, het lijkt op: "b8.." en "2onde" en dan helemaal rechts 1Lengte Enklb.

 

Vraag: wat staat er precies, en wat betekenen al die elementen?

3 gld zal slaan op de kosten van de begrafenis, maar veel van die andere elementen zijn me een raadsel. Je ziet ze ook terugkomen bij andere begrafenissen.

Reacties (4)

René van Weeren zei op ma, 07/20/2020 - 13:29

Beste Louis,

Ik ken deze bron niet uit eigen onderzoek.

Hierbij vast de oplossingen voor de puntjes

 

[...]=1 mo=primo, vermoedelijk de dag waarop het geld voor de begrafenis is voldaan (gelet op de vermeldingen elders)

 

De achternaam van de man is van Kerkellen

 

Het adres van de overledene is Lomberstraat bij 't Leyse Veer [Lombardstraat bij 't Leidse Veer]

 

De aanduiding S8 zou op een graflocatie kunnen duiden, zonde[r] zou dan mogelijk kunnen duiden op een graf zonder grafsteen.

 

De afkorting SK in de laatste kolom lijkt me te duiden op de kerk waar zij begraven werd, helaas ben ik niet bekend met de kerken van destijds in Rotterdam. De overige meldingen lijken mij te maken hebben met het luiden van de klok, de grootte van het graf en/of het kleed op de kist; maar hierover kan iemand die de bron beter kent beter uitsluitsel geven.

Louis v.V. zei op ma, 07/20/2020 - 15:51

René, bedankt voor het oplossen van een paar puzzelstukjes.

 

De naam van haar man was een typo aan mijn kant. NB: de vermelding dat zij weduwe is, is onjuist: haar zgn. dode man zal een paar jaar hertrouwen...

 

De SK zal inderdaad slaan op een kerk, en wel de Suider Kerk.

Het Rotterdams archief geeft als extra info nl. "Zuiderkerk."

Bij andere begrafenissen uit die familietak staat als info van het R. archief vermeld "Grote Kerk, en dat wordt vaak afgekort als G.K of als GrK in deze registraties.

NB: de scan komt niet van het Rotterdams archief (die hebben nog geen DTB gelinkte stukken), maar van de site van de Mormomen. Er zijn evenwel meerdere begraafboeken, ontdekte ik. Ik denk dat dit het algemene register is, de andere boeken zijn (lijkt het) per kerk; die moet ik nog bekijken (vandaag niet, de site van de Mormomen geeft problemen i.v.m. onderhoud aan hun site).

 

Het Rotterdams archief gaf verder op dat de overledende 1 meerderjarig kind achterliet. Dat is misschien de betekenis van de eerste kolom (1M..). Is de 2de letter wel een O? Als hier inderdaag staat hoeveel kinderen de overledene achterliet, moet er een onderscheid zijn in minder- en minderjarig. Ik zal het nagaan aan de hand van andere begrafenissen.

 

De naam "Hammers" slaat misschien op wat in Utrecht de "groefbidder" genoemd wordt.

 

Wat er met de rest van de vreemde vermeldingen bedoeld wordt is me nog een raadsel. Sommige geven misschien inderdaad de graflocatie aan, maar niet allemaal.

 

 

René van Weeren zei op ma, 07/20/2020 - 16:17

De vermelding is inderdaad 1mo, maar duidt op 1 mo[ndig = meerderjarig] kind, ik zie  nu elders op t blad ook on[mondig] staan

 

Hammers lijkt me inderdaad de naam van de melder/grafbidder.

Louis v.V. zei op ma, 07/20/2020 - 19:52

OK, we zijn weer een stapje verder !

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.