Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vraag bij doop Abcoude 1799

Een vraag m.b.t. de RK doop op 15 oktober 1799 van Wijnand de Lange te Abcoude, helemaal onderaan de pagina.

Er staat onder "parentes" wie de ouders zijn, Dirk de Lange en Hanna Wilschut, en ook dat een broer en zus van deze Hanna (Jan en Maria) doopgetuigen zijn.

Maar: er staat zowel rechts meer bijgeschreven (ik zie het woord "mortis bap(tiz)atus")

En eronder staat ook nog iets extra's: Dirk de Lange er Hanna Wilschut sunt...

Wie kan de tekst ontrafelen; de scan is helaas nogal wazig.

 

Achtergrond: Dirk de Lange was eerst getrouwd met Hanna's zus Wijnanda Wilschut, die in juni 1798 was overleden. Een jaar later wordt bovengenoemde zoon geboren, die duidelijk vernoemd is naar zijn eerste vrouw. Maar: ik heb geen huwelijk kunnen vinden tussen Dirk en Hanna, mogelijk was het kind dus onecht? Ook heb ik daarna geen spoor van Hanna en Wijnand kunnen ontdekken, en ik vermoedde al dat beiden kort na de geboorte in 1799 zijn overleden. Deze doopinschrijving geeft misschien uitkomst. Ik vond 'm op de archiefsite van Vecht & Venen (de scans bij het Utrechts archief ligen al een week plat).

Tot slot, Dirk de Lange zou in 1801 hertrouwen met een andere vrouw.

 

Reacties (4)

René van Weeren zei op vr, 03/19/2021 - 10:48

Het betreft inderdaad een buitenechtelijk kind. Huwelijken tussen aangehuwde familieleden vielen ook binnen de verboden graden van verwantschap, tenzij men vrijstelling had verkregen. Daarnaast betreft het een nooddoop, vanwege de kans op overlijden van het kind tijdens de geboorte bediend door de vroedvrouw.

 

15 oct[o]ber
Wynand
Par[entes] Dirk de Lange & Hanna Wilschut
Susc[eptores] Jan Wilschut & Maria Wilschut
In aedibus propter peric[ul]um
mortis bapt[isa]tus est ab obste-
tricae Johanna Evertse
N.B. Dirk de Lange & Hanna Wilschut sunt affines in 1mo [primo] gradu lineae collaterali, sed
quod sunt parentes suprascriptae prolis Wynand testaverunt obstetrix Johanna
Everts et Sophia van Veen ac Aafje Bon, quae in partu adfuerunt.
____
15 oct[o]ber
Wynand
Ouders Dirk de Lange & Hanna Wilschut
Doopheffers Jan Wilschut & Maria Wilschut
Vanwege doodsgevaar thuis
gedoopt door vroed-
vrouw Johanna Evertse
N.B. Dirk de Lange & Hanna Wilschut zijn aangehuwde verwanten van elkaar in de eerste graad, maar dat
zij de ouders van bovengeschreven kind Wynand zijn, hebben getuigd vroedvrouw Johanna
Everts en Sophia van Veen en Aafje Bon, die bij de bevalling aanwezig waren.

Louis v.V. zei op vr, 03/19/2021 - 11:11

Bedankt voode snelle transcriptie & vertaling !

Deze toestand zal wat opschudding gegeven hebben in de familie. Zus Hanna ging waarschijnlijk naar haar zwager om steun te geven na het overlijden van zijn vrouw & haar zuster (en om voor de jonge kinderen uit dat huwelijk te zorgen), met een onecht kind als resultaat !

Bij het stambomen kom je dit soort smeuige zaken honderden jaren later alsnog tegen...

Ik zal nu in in de begraafboeken van Abcoude (op de site van de Mormonen) gaan bladeren om te zien of ik de begravenissen kan vinden.

Louis v.V. zei op vr, 03/19/2021 - 11:30

Inderdaad, ik had het nieuws kort hiervoor ook vernomen, maar heb er al sinds vorige week donderdag last van.

Gelukkig zijn er voor sommige zaken alternatieven (zoals streekarchieven, of de Mormomen site), maar niet voor bv. de notariele archieven.

Al met al erg vervelend. Laten we hopen dat het snel opgelost zal zijn.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.