Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vraag akte uit 1551

Beste lezers,

 

Ik heb wat hulp nodig bij het transcriberen van deze akte. Bij voorbaat veel dank.

 

Met vriendelijke groet,

Elsa

Reacties (4)

Geert Ouweneel zei op zo, 04/11/2021 - 11:54

Moeilijke tekst, vooral ook vanwege het Latijn halverwege. Ik kom er niet verder mee dan dit:

 

Adriaen Verbeke, juwelier op de Constantijn, Cornelis van den
Dort, zijnen behouden zone, mr. Peter de Clerck, pariteret
insolidum ad petenen et repiende orad et ... erre debita
et debenda w ... in de bezundere alsulcker schult ende
somme van penningen als Jan Lauwermans ende Dierick Tack hem was temaar
schuldich is ende daervore Huberst Tack als principael of andersins
geloeft heeft durende ende ... ...
litis alle dagen ende jaeren arresteren ende prestate soll
... geloven. 12e dach 1551

 

Otto Vervaart zei op zo, 04/11/2021 - 15:03

@Geert, dank voor jouw inspanningen, ik wil een poging doen om het Latijn van deze lastige tekst te ontcijferen: pariter et in solidum ad petendum et recuperandum omnia et comm[uniter?!]  ... debita et debenda. Vóór litis staan er wellicht ook woorden in het Latijn. Het lijkt erop dat de genoemde lieden hier een gezamenlijke onderneming aangaan met afspraken over de eventuele aansprakelijkheid voor schulden.

Andreas zei op zo, 04/11/2021 - 16:36

Eerst en vooral hoedje af voor wat Geert en Otto al vonden. Hierop verder gaande, vond ik via Google onderstaande uitdrukking. Ik weet niet of er 100% exact hetzelfde staat, maar veel afwijking zit er volgens mij niet in.

pariter et in solidum at petendum et recipiendum omnia et quecumque eius debita et debenda ubicumque

https://books.google.be/books?id=9T0aAAAAMAAJ&q=debenda+ubicumque&dq=de…

Elsa zei op zo, 04/11/2021 - 17:26

Beste iedereen,


Hartelijk dank voor al uw inspanningen. Erg interessant en nuttig voor mijn onderzoek. Het lijkt er inderdaad op dat er hier toestemming wordt gegeven om schulden te innnen. Wordt vervolgd.

 

Hartelijke groet,

Elsa

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.