Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vonnis Antwerpen 1464 nog enkele woorden ??

07/03/1464 Peter van Oevele , wageman, die volgens van heden verplicht wordt

om 15 Peters 2 schellingen te betalen aan Jan Snoeye en 14 Peters aan Wouteren Gheensone, belooft om voor elke schuld een borg aan te stellen.

InventarisNr SR#67 f254 r001

 

1. Peter van Oevele, waghenman, die opten daeg van heden geseten tAntwerpen vanden

2. Amman en scepen met vonnisse en met rechte verwinnen is van Janne Snoeye

3. voren XV peters en II stuivers en van Wouteren Gheenssone voors XIIII peters heeft na

4. tvoors verwonnen gelooft getekent en gezworen de voirs Janne ende Wouteren elken van zyne

somme

5. voers te stellen goeden zekere borgen tusschen dit en paesschen naestcomende omv

6. den sekeren Janne en Wouteren elken syne voirs somme te betalen half inde sinxenmarct

7. van Antwerpen naestcomende ende half inde bamismarct daer naest volgende oft

8. inden gevangenisse sal gaen en bluven totter tijt dat hij elke van hen van

9. zyne voergen somme navolgende de voorsse sal hebben voldaen of te vrede gestelt

10. XIII gerst loco ….die hem den eed staefde tenhele ende vanst scepenen VII …...

 

Reacties (6)

Guido Snoeys zei op zo, 10/17/2021 - 14:40

Nakomend stuk

1472 Claus van Oevele wageman wonende op Clapdorp gel Janne Snoye te Wilmerdonc.

InventarisNr. SR#82 f 196 r005

 

1. Claus van Oevele wageman wonende op Clapdorp geloofde te betalen Janne

2. Snoyen wonende te Wilmersdonc XIIII scellingen grote brabantse bynnen eerste maert naest

comende

3. met gezoed gelde sonder pande gelyc op naest vonnis gewyst waere

4. quite XII septembris alle hen ……ende gheele ……………..et sua

herman zei op zo, 10/17/2021 - 15:34

3. met gereed gelde sonder pande gelyc op naest vonnis gewyst waere

4. quite XII septembris anno XLII present [Vaust?]ende Ghiele scepenen et sua

 

Otto Vervaart zei op zo, 10/17/2021 - 16:51

Beste Guido, de tiende regel van het eerste document lees ik nogal anders, het is in de kern een opsomming van de aanwezige schepenen:

present Herde loco ammanni die hem de eed staefde Tichelt ende Ranst VII [septima] die marcii.

Herde kwam in plaats van de amman die wel diens eed bevestigde.

herman zei op zo, 10/17/2021 - 17:51

Guido, ik had die eerste akte helemaal over t hoofd gezien......

hierbij mijn aanpasingen, oa een comlete regel toegevoegd na regel 7

@ otto: Ik lees het laatste deel van regel 10 anders , alleen laatste woord weet ik niet

 

1. Peter van Oevele, waghenman, die opten daeg van heden geseten hier tAntwerpen vanden

2. Amman en scepen met vonnisse en met rechte verwinnen verwonnen is van Janne Snoeye

3. voren XV peters en II stuivers en van Wouteren Gheenssone voors XIIII peters heeft na

4. tvoors verwonnen verwunnen gelooft getekent en gezworen de voirs Janne ende Wouteren elken van zyne

somme

5. voers te stellen goeden zekere borgen tusschen dit en paesschen naestcomende omv omme

6. den sekeren Janne en Wouteren elken syne voirs somme te betalen half inde sinxenmarct

7. van Antwerpen naestcomende ende half inde bamismarct daer naest volgende oft

7a dat hij tusschen dit en paesschen voers onvermaent hier tantwerpen opten steen

8. inden gevangenisse sal gaen en bluven totter tijt dat hij elke van hen van

9. zyne voergen somme navolgende de voorsse vonnisse sal hebben voldaen of te vrede gestelt

10 present Herde loco ammanni die hem den eed staefde Tichelt ende Ranst scepenen bij den ......

 

 

 

Otto Vervaart zei op ma, 10/18/2021 - 13:49

@Herman, fijn dat jij de gehele eerste akte onder handen hebt genomen. Bij de laatste regel ga ik ervan uit dat op dit punt in de akte wel een datering zal staan, soms voorafgaand aan de namen van de schepenen, maar hier volgens mij na de namen. De b in woorden als borgen en bamismarct is echt anders dan de v in woorden als verwonnen, xv, vonnisse en voldaen, vandaar dat ik niet bij maar vii lees, ende afgekorte d. opvat als die.

herman zei op ma, 10/18/2021 - 18:50

@ Otto. Ik kan je redenering volgen en ga er in mee. Bedankt voor de uitleg

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.