Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vestbrieven 1516 - 1517

Ander schrift waar ik toch wat moeilijker mee heb.

Vestbrieven 1516 - 1517, Schepenbank Breda 1499-1811, inventarisnummer 424, blad 381v, 382r
Jannes Haecx was gehuwd met Anthonia Van Lanschot

Cornelis Anthonis Dijricx soene ende Cornelis Jan Jacobs Willem ende  Jacque Jan Backx/
quam Magdalena wijlen Jannes Haecx dochter beghijne met  Adriaen ... Jan/
...sone huren voight so heeft vercost Jan Heinrick Bacxsone de/
halfsester roge tsjaers erfpacht goet ende ...  in erf .../
dwelck der voirss. Magdalena naer doot haers vader voirss. ongeerfdeelt is/
ende den selven wijlen haeren vader angenomen ende onverstorven was van wijlen/
Johan Heinrick thiel Hugaerd huijsvrouwe was sijn.. alsoe wij verstonden/
ende ... ende alle .......... voor ons/
scepene ... Cornelis  Nout Meerts sone ... Cornelis/


De rest teveel haperingen in mijn tekst.
 

Reacties (3)

Pauwel zei op za, 06/03/2023 - 22:13

een beginnetje:

Cornelis Anthonis Dijrcx zone ende Cornelis Jan Jacobs Willem zone scepenen?in Bairle/
quam Magdalena wijlen Jannes Haecx dochter beghine met Adrianen Godert Jan/
Godertss. sone hueren voight etc. heeft vercoft Jan[…] Henrick Bacxsone een/

Paul Peeters zei op zo, 06/04/2023 - 17:41

Vestbrieven 1516 - 1517, Schepenbank Breda 1499-1811, inventarisnummer 424, blad 381v, 382r

Jannes Haecx was gehuwd met Anthonia Van Lanschot.

 

Dit lijken mij twee verschillende akten. Aan de tweede akte lijkt me nog een stuk vooraf te gaan.

 

Cornelis A(n)thonis Dijrcx z(oene) en(de) Cornelis Jan Jacops Wilden z(oene), scepen(en) in Bairle/

quam Magdalena wijlen Jannes Haecx docht(er), beghine, met  Ad(ri)ane(n) Godert Jan/

Godertssone, hue(re)n voight, etc., heeft vercost Jan(nen) Heinrick Bacxsone een/

halster rogs ts(jaers) erfp(achts), goet en(de) custbaer in des(en) den selven sa... begrepe(n)/

dwelck die voirs. Magdalene(n) na de doot haers vaders voirs. aengeerfdeelt is/

en(de) den selve(n) wijle(n) hue(re)n vader aengecome(n) en(de) aenbestorve(n) was van wijlen/

Jehe(n)ne(n) Henrick Thiel Hugards, huijssv(rouwe) was sijnre moeyen alsoe wij v(er)stond(en)./

-------------------------------------------------------------------

 

.......................................

dand(er) erflicx en(de) alle jare ut in l(itte)ra t(ra)nss(cript)a, voirt soe is voer ons/

scepen(en) voirg(enoemt) gecome(n) Cornelis Wout(er) Meerts zoene, dieme(n) noempt Cornelis/

de Cuyper, en(de) bekende dat hij als gronthoud(er) van(den) ond(er)pa(n)t naed(en) vonis(se)/

vercoste(n) halster rogs erfp(achts) schuldich is tselve een ... halster rogs erfp(achts) jairlicx uut te/

reycken en(de) te geld(en) en(de) dat die ond(er)pa(n)t d(aer) af is een stuck erfs houden(de)/

ond(er) beemde en(de) heyde omtre(n)t driehond(er)t roed(en) ofte alsoe groet en(de) cleyn alst/

gelegen is ten Eykenen Bosch inde Maeke (?) Ghoore(n) oostw(er)t e(nde) suytw(er)t Maie(n) Adr(iaen)/

Matheeus Wolfs z(one) erve, westw(er)t neve(n) Jans van Rothe erve en(de) noortw(er)t/

neve(n) Aert Jacop Theeuws z(one) erve, oeck bekende die voirg(enoemde) Cornel(is) Wout(er) Meerts/

z(one) dat hij uute(n) vonis(se) ond(er)pa(n) nyet meer uutreyckende en is dat tvonis(se)/

v(er)coste halst(er) rogs erfp(achts) en(de) hue(re)n ch(ijs) (?) en(de) dat hij in lange(n) tijden voirled(en) tot/

noch toe tselve halst(er) rogs erfp(achts) jairlicx betailt heeft wijlen Ja(n)nes Haecx en(de)/

d(aer) na desselve(n) J(an)nes kynde(re)n en(de) nyema(n)den anders gevest, actu(m) a(nn)o xvc./

sesthien, VI daghe in meye. D(at)a a(nn)o 1453, 24. no(vem)bri.//

Hans Van Landschoot zei op zo, 06/04/2023 - 21:33

Paul

Alvast bedankt voor het werk.

Het is blijkbaar een beetje verwarrend. Ik dacht dat de twee aansloten, maar blijkbaar niet. Zoals jezelf zegt en ook uit de tekst kan opmaken. Ik vond het eerste niet echt een einde ook.
Maar inderdaad dat tweede stuk staat blijkbaar op een andere vorige pagina.
886 (381r)
887 (381v) bewuste  akte
888 (382r)
889 (381a) bewuste akte (dubbel)

https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/p…

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.