Beste forum lezers,
Vriendelijke verzoek om transcriptie van deel 2 (zie bijlage) van het uit drie delen bestaande Stiftungsurkunde vikarie in Allagen (Sauerland, Duitsland). Hieronder is het eerste deel waaruit blijkt dat de vikarie in 1688 is gesticht door pastoor Johannes Jacobus Diemers . Na zijn dood in 1692 werd zijn neef -eveneens Johannes Jacobus Diemers genaamd- de eerste vicaris.
met vriendelijke groet
Wim Diemel
Allagen: Oprichting van een nieuwe vicarie (1688)
Geachte en hooggeplaatste heer,
U heeft mij opgedragen om een eerlijk en volledig verslag uit te brengen. Dit gaat over de oprichting van een nieuwe vicarie (een soort kerkelijke stichting) door mijn overleden oom, pastoor Johan Jacob Diemers, voor de families Diemers en Hirnstein. Hij was toen pastoor in Allagen, in het Vorstendom Westfalen. Deze stichting werd in 1688 vastgelegd in zijn testament.
Volgens dit testament ben ik benoemd als eerste vicaris, op voorwaarde dat ik uw officiële goedkeuring krijg. Bij de overdracht van de geldelijke middelen ontdekte ik dat de financiële basis van deze vicarie bestaat uit een totaalbedrag van 1010 Rijksdaalders en 11 morgen land. Maar bij nader onderzoek bleek dat dit geld bestaat uit vele kleine leningen (van 5 tot 40 Rijksdaalders) aan boeren die alleen pachters zijn op land van anderen.
Problemen met de leningen en het land Deze leningen zijn verstrekt zonder hypotheekcontracten. Dat betekent dat de vicarie bij faillissement of overlijden van de schuldenaars niet zeker kan terugkrijgen wat haar toekomt. Bovendien zijn de benodigde toestemmingen van de landeigenaren niet gegeven en kunnen die ook niet meer worden verkregen. Als er iemand overlijdt, lopen we het risico dat de leningen verloren gaan en de inkomsten van de vicarie verdwijnen.
Onbetrouwbare schuldenaars en waardeloos land Onder de schuldenaars zitten ook onbetrouwbare mensen, waarvan sommige schulden zelfs niet echt blijken te bestaan. Daardoor is het onzeker of ze ooit zullen worden terugbetaald. Daarnaast zijn de 11 morgen land die bij de vicarie horen nauwelijks iets waard: ze brengen bijna niets op en zijn belast met allerlei heffingen, zoals tienden, oorlogskosten en inkwartieringen. Hierdoor leveren ze geen voordeel op.
Gebrek aan huisvesting Tot slot is er in het arme dorp Allagen geen geschikte woning voor de vicaris te vinden, zelfs niet als je ervoor wilt betalen. Ik ben daarom genoodzaakt om onderdak te zoeken op een afgelegen boerderij.
Wim Diemel
zei op zondag 16 november 2025 - 23:45