Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Verzoek om transcript ondertrouw akte 1611

Beste allemaal, wie zou mij kunnen helpen om een transcript van deze akte te maken? Het betreft de ondertrouw akte van Willem van Castricum and Susanne (H)onckelboers uit 1611. 

Bij voorbaat veel dank! Alle goeds, Marc

Reacties (12)

René van Weeren zei op wo, 07/13/2022 - 07:49

Compareerden voor Pieter Bas en[de] Jacob van Neck
Willem van Kasterkom van Kasterkom, out 24 jaer,
^geassesteert met^ Govert Diercxsz Noutiers/Nutiers*, wonen[de] op de Brestraet**
ter eenre, Susanna Honckelboers, 20 jaer out,
geassesteert met Dierck Honckelboers en[de]
Sara Bisschops, vader en[de] moeder, wonen[de] op de
Oostindische Singel***

[getekend: Willem van Castricum, Susanna Honckelboer]

in linkermarge: Willem / van Kaster / kom

* onduidelijk is of er een o staat na de beginletter
** tegenwoordig Sint Antoniesbreestraat en Jodenbreestraat
*** tegenwoordig Kloveniersburgwal

Marc zei op wo, 07/13/2022 - 08:25

Veel dank René, nu komen weer puzzelstukjes bij elkaar! Wat een schat aan informatie lever je! Alle goeds, Marc

Marc zei op wo, 07/13/2022 - 09:26

Van de ouders van bovengenoemde Susanna Honckelboers vond ik de ondertrouwakte uit 1586. Daar staat volgens mij de vader van Dierck en de broer (Cornelis?) van Susanna in vermeld. Ook hierbij zou ik nog graag geholpen worden! Dank wederom. Groet, Marc

EvdV zei op wo, 07/13/2022 - 13:03

Dierck Honckeboer van Antwerpen, lakenbereider, oud omtrent 24 jaar, wonende op de Nieuwen dijck, geassisteerd door zijn vader Melchior Honckeboer; Sara Bisschop van Antwerpen, oud omtrent 22 jaar, wonende in de Warmoestrate, geassisteerd door haar broer Cornelis Bisschop.

René van Weeren zei op wo, 07/13/2022 - 23:35

Hierbij de volledige transcriptie. De adressen van de verloofden zijn in de inschrijving specifiek vermeld. Ook vertegenwoordigt de broer van de aanstaande bruid de ouderlijke toestemming verleend door de moeder van de bruid, die op dat moment dus nog in leven was en te Antwerpen woonde.

Ten dage, jare ende voor com[m]isarisen voorsz[eyt] co[m]pareerde Dierck Honcke-
boer, van Antwerpen, lakenbereyder, oudt omtrent XXIIII jaren,
wonende op den Nieuwendijck naeste De Roode Harp, geassisteert met
Melchior Honckeboer, sijne vader, ter eenre, ende Sara Bisschop,
van Antwerpe[n], oudt omtrent XXII jaren, woonende inde Warmoestrate
in 't Guld[en] Lam, geassisteert met Cornelis Bisschop, haren broeder,
de rato caverende voor des moeders consent binnen Antwerpen
wesende, ter andere zijden en[de] gaven aen dat sij aen malcanderen
verlovet en[de] met trouwe verbonden ware[n], versoeckende haer drie
sondaechsche uytroepingen, welcke hun v[er]williget sijn nae dat sij op
alles naer behoren geantwoort hadd[en]

[getekend: Per me [=door mij] Dierick Honckeboer, Sara Bisschop]

Marc zei op do, 07/14/2022 - 13:20

Veel dank René! Dat is erg interessant. Zou jij voor mij ook naar een andere ondertrouw akte kunnen kijken? Het gaat mij om de vader en moeder van Mary Arnold. Zij gaat hier in ondertrouw met Giles Sylvester. 

René van Weeren zei op do, 07/14/2022 - 19:42

Compareerden als voren Gillis Silvester, van Adamcharlte*, oud
29 jaren, woonen[de] in de Kalverstraet, ter eenre, ende
Marie Arnouts, van Laystad** in Engelland, oud 19 jaren ^4 ans^***, woonen[de]
als voren, geassisteert mit Antonie Larnout en[de] Eefken Arnout****,
hare vader en[de] moeder, ter andre zijde

[getekend: Giles Silvester, Mari Arnnouts]

 

* normaliter staan op deze plek herkomstplaats en beroep. Ik kan er echter op dit moment niets anders in lezen dan dit; wellicht is het een verbastering van Engelse term/plaatsnaam; uit andere bronnen is bekend dat Gilles een Engelse koopman was.

** Vermoedelijk Layston, gelegen in Hertfordshire in Engeland

*** Hieruit blijkt dat zij sinds 4 jaar (dus vanaf ca. 1609) in Amsterdam woonde. Dit werd destijds genoteerd om te bekijken of de betrokkene wellicht net van elders kwam en dus eventueel ook het huwelijk in de voorgaande woonplaats moest laten afkondigen; dat zal hier niet het geval geweest zijn.

**** Vermoedelijk was het patroniem van de moeder anders, maar wordt zij hier vermeld met het patroniem van haar echtgenoot (de vader van de aanstaande bruid).

Marc zei op do, 07/14/2022 - 23:33

Dank je wel René. Het is lastig deze familie in kaart te brengen. Sommige publicaties noemen de vader (van Marie Arnold uit deze akte) niet Antonie maar Nathaniel. Zijn zoon krijgt ook die naam. Ze moeten indedaad vanaf 1609 vanuit Engeland naar Amsterdam zijn gekomen als vluchteling: seperatisten/brownisten. De familie kwam uit Lowestoft, Suffolk. Ik denk dat Laystad daar misschien van komt. Moeder Eefken wordt ook Elsgie (Willems) genoemd. In Engeland zou ze Alice Williams Wylde geheten hebben. De familienaam in Engeland was Arnold. Daar is een stamboom van en die noemt een William Arnold die inderdaad een zoon Nathaniel heeft. Ik blijf reconstrueren! Nogmaals dank voor al je hulp. Groet, Marc

René van Weeren zei op vr, 07/15/2022 - 20:13

Dag Marc,

Een correctie: waar ik Eefken in bovenstaande las, staat Elsken; dat is ook meer consistent met je andere gegevens.

 

Ik heb nog even verder nagezocht: het paar trouwde ten stadhuize van Amsterdam op 23 juli 1613, zie bijlage:

 

Den 23en julii sijn in den huwel[ijcksen] staet geconfirmeert
Gillis Sijlvester van Adamchalt en[de] Maria Arnouts
van Leijdstadt, beyde wonen[de] in de Calverstraet


https://archief.amsterdam/inventarissen/scans/5001/2.6.1/start/150/limi…

 

Een broer van Maria trouwde in 1631. Die zet ik even in de volgende post

René van Weeren zei op vr, 07/15/2022 - 20:24

Hier de ondertrouwinschrijving van haar broer Nathaniel,

https://archief.amsterdam/indexen/deeds/0c3eb723-9019-4638-9ebc-8d61b46…

 

Compareerden als vooren Nathaniel Aarnoult,
van Leystoft, out 28 jaer, wiens moeder het
consent sal moet[en] v[er]claer[en]*, won[ende] in de Halsteech
Susanna vn Hogendorp, van A[msterdam], out 19 jaer,
won[ende] in de Breestraat**

[getekend: Nathaniel Arnold, Susanna van Hoogendorp]

in linkermarge:
Elsgie Willems, de
moeder van Nathaniel
voors[eyt] v[er]claert in
dit bijsijde staende
huwel[ijck] te consenter[en]
op ditto voorsz[eyt]
en geboden sijn in de
Engelse Kercke
gegaen

* Hoewel de aanstaande bruidegom formeel meerderjarig (25 jaar of ouder) was, vroeg de Amsterdamse overheid destijds van alle aanstaande bruiden en bruidegoms jonger dan 30 een bewijs van ouderlijke toestemming tot het huwelijk; ontbreken hiervan kon aanleiding zijn om nader onderzoek in te stellen of er geen wettige bezwaren waren tegen het huwelijk
** tegenwoordig Sint Antoniesbreestraat en Jodenbreestraat

 

De aanduiding EK in de linkermarge duidt aan dat het huwelijk in de Engelse Kerk (op het Begijnhof) zal worden voltrokken.

Marc zei op za, 07/16/2022 - 18:34

Dank je wel René.

 

Mooi om nu te kunnen zien dat er inderdaad een logische relatie te lezen lijkt te zijn tussen Lowestoft, Leystoft en Laystad. Er schijnt een doopakte van deze Nathaniel te zijn in Lowestoft met als doopdatum 10 jan 1601/02. Met zijn 28 jaar in de ondertrouw-akte klopt dat. 

 

Gezien de naam zou dit de eerste zoon van de Nathaniel Arnold (doop 1569) die naar Amsterdam kwam rond 1609. Het feit dat zijn zuster Mary Arnold haar eerste zoon met haar man Giles (Jellis) Sylvester ook Nathaniel noemt doet inderdaad vermoeden dat de naam van de vader van Mary en haar broer Nathaniel ook Nathaniel was. Waarom er dan Anthoni in sommige aktes in Amsterdan staat is mij nog onduidelijk. Over Nathanielde zoon van Mary en Giles Sylvester is veel te vinden op internet omdat hij naar Amerika vertrok (https://en.wikipedia.org/wiki/Nathaniel_Sylvester). 

 

Er is een pedigree van de family Arnold in het boek "Suffolk Manorial Families; being The Country Visitations and other Pedigrees", door J.J. Muskett uit 1900. Daarin staat een stamboom van de Engelse Arnold familie met als mogelijke vader van onze Nathaniel ene William Thornton Arnold die kinderen had bij ene Alice. Maar er schijnt ook een valse stamboom van deze Arnold familie in omloop te zijn omdat een Engelse Arnold die naar Amerika vertrok aldaar zijn stamboon verrijkte met diverse 'Sirs' en 'Lady's'. 

 

Een andere zuster van Mary Arnold en Nathaniel Arnold was Lydia Arnold. Zij trouwde (1626) in Amsterdam met Joseph Thorp en gaf de naam Tabitha aan haar dochter. De oude Nathaniel/Anthoni Arnold (1569) had ook een zus met diezelfde naam Tabitha (Arnold) doop 1576. Ook dat wijst ernaar dat Nathaniel en Athoni dezelfde persoon zijn. Een andere zuster van Mary, Lidia en Nathaniel Arnold was Mercy Arnold die trouwde (1650) met Joseph Bruyning. Over hen staat uitgebreid geschreven in "Engelse boekverkopers bij de beurs: de geschiedenis van de Amsterdamse boekhandels Bruyning en Swart". 1637-1724 door Paul Gerardus Hoftijzer uit 1987. 

 

Een broer van Mary, Nathaniel en Lydia Arnold was Eliseus (Elysha) Arnold (g 1613) en een makelaar in Amsterdam. Trouwde 1 Diewertje Ritchers en 2 Barnadine van Castricum. Hij werd in 1684 eigenaar van het pand Rokin 22 'Inde Spervpot' (zie: https://amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/296/rokin22.html). Zijn zoon Willem Arnold (g 1654) die getrouwd was met Ida van Bockhoven (Buchoven) was mede eigenaar van de Amsterdamsche Courant (en diens schoonzoon Anthonie Pauw (1678-1723) in Den Haag Courantier van de 's-Gravenhaagse Courant. 

 

Gisteren ontving ik van de New York Genealogical and Biographical Society hun pdf van "The New York Genealogical and Biographical Record, Volumes 125-126". Daar staat een uitgebreid artikel over de families Sylvester en Arnold maar werd link tussen de families nog niet helemaal goed gelegd. De zoon van Mary Arnold en Giles Sylvester - ook Giles genaamd - schreef vanaf Barbados een brief aan zijn vader in Nederland. "He was on Barbados in August 1651 when he wrote his father in Holland an informative letter abstracted in Waters at 1:544. It mentions brothers Nathaniel and Constant and “uncles Nathaniel Arnold, Elyas, Elysha; aunts Lydia Thorp, Marey, Pelham, Aunt Susanna.” Of these, Elyas, Elysha, Marey and Pelham have not been identified". Ik kan die nu wel identificeren! 

Nogmaals dank

 

Groet
Marc

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.