Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Verponding 1650

Verponding in het buurtschap Dale, 1650. Ik kan er niet veel van maken, bedragen en bekende namen daargelaten. En een enkele keer 'boulant' en 'sch[epel]'? Het gaat om de rechterpagina.

 

Reacties (2)

Gerrit zei op di, 06/07/2022 - 11:59

In hetzelfde document kom ik de naam Poppinck nogmaals tegen, maar begrijpt mijn ongeoefende brein er nog minder van. (Ook hier de rechterpagina!)

Gerrit zei op di, 06/07/2022 - 12:09

En dan nog even voor de zekerheid. Als de Herman in het eerste document in 1650 dezelfde is als in deze trouwaankondiging in 1667: staat hij in de trouwaankondiging als weduwnaar of als jonge zoon? 

Gezien de namen (Harmen en Hendrik ten Nie[uwe]nhuijs) staat zijn vader erachter en zal het wel niet weduwnaar zijn. 

 

Deze Herman neemt namelijk later de naam van zijn vrouw (en boerderij) aan. Maar als dit om dezelfde persoon gaat, heeft hij die naam dus al twintig jaar voor zijn huwelijk met deze Aaltjen. Gaat het om verschillende personen dan is het nogal vreemd dat in hetzelfde buurtschapje iemand dezelfde naam krijgt als iemand die even daarvoor daar ook opgedoken is.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.