Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vermeldt huwelijksinschrijving uit 1626 (wellicht) Terheijden?

In de huwelijksinschrijving van Paschasius Johannis (Cheeuwen) en Catharina Cornelii op 1 februari 1626 in de bijgevoegde scan van Familysearch kan ik de tekst in de marge niet helemaal ontcijferen.

In de betreffende gegevens in de Reconstructie van Oosterhout en Dongen (doekefkes.nl) staat vermeld dat Paschasius in Terheijden, vlak bij Oosterhout gelegen, is geboren.

Het zou kunnen zijn, dat de tweede regel in de marge Heydissiens o.i.d. staat. Zou dat een verlatijnsing van Terheijden kunnen zijn.

Het symbool of de afkorting in de derde regel in de marge herken ik niet.

Ik ben erkentelijk voor uw suggesties.

Reacties (5)

Van Rietvelde Johan zei op di, 06/06/2017 - 19:36

Jos,

De bedienaar heeft de plaatsnamen niet in het latijn omgezet. Hij gebruikt gewoon Do[n]gen, Reijen, Ooste(r)(hout) en ook Hey of Hey(de).

In de marge staat:

in Hey Dispensatio
p(er) hoc matr(imonium).

En hier begint dan weer een nieuw verhaal..
Gelukkig vinden wat verder in hetzelfde register de huwelijksaankondiging. De pastoor noteert netjes per "ban" of "afroep" een streepje.

Het woord dat met een "9" begint lezen we als "con-" ,dus:

Contraxit 1 feb(ruari) testibus... [volgen hier de namen van de getuigen]
Paschier Jo(ann)es
Cathlyne [!!] Cornelis Oosterh(out)
<In de marge>
In Hey dis(pensatio)
contraxerit Sponsalia
13 Jan(uari).

Helemaal zekerheid krijgen we over "Hey", "Heyde", als we de akten nakijken van ... Terheijden. Op de eerste pagina lezen we als naam van de parochie "Hey".

Wanneer je de omschrijving van de eerste film bekijkt (Rooms-Kat.) , wordt er geen melding gemaakt van de huwelijken uit 1626, maar ze staan wel degelijk in het register..

Ik stuur zo dadelijk nog een kopie van de slecht leesbare akte, in dat register teruggevonden op scan pag.94:

13 (januari)
Passchier Jansen
Lyken (Cathelyne) Cornelis,
Testes
<volgen de namen van de getuigen>

Blijft alleen de vraag: waarom dispensatie: tussen 13 januari en het 1 februari zijn immers drie wekelijkse roepen mogelijk.
Op deze vraag blijf ik het antwoord schuldig....

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud, ik blijf immers maar een amateur..

Grtjs.

Van Rietvelde Johan zei op di, 06/06/2017 - 19:37

Akte Terheijden.

Jos Maas zei op di, 06/06/2017 - 21:31

Nou, amateur - vind ik wel een understatement, mijn complimenten! Bedankt voor de opheldering en de extra scan. Ik heb mijn alleroudste voorouders tot nu toe gevonden in beeld.

Jos Maas zei op do, 06/08/2017 - 21:55

@johan. Ik heb mogelijk een verklaring voor de dispensatie gevonden. Aan het onderhavige huwelijk is een eerder huwelijk voorafgegaan en wel met de zus van de bruid. Zie de bijgevoegde scan die je in zijn geheel kun terug vinden op Dopen 1610-1656, 1676-1682 Trouwen 1611-1650 Begraven 1611-1648
Citation

"Netherlands, Noord-Brabant, Church Records, 1473-1965," images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QX-YLZF?cc=2037960&wc=SM… : 22 August 2014), Rooms Katholiek > Oosterhout > Dopen 1610-1656, 1676-1682 Trouwen 1611-1650 Begraven 1611-1648 > image 71 of 793; Nederlands Rijksarchiefdienst, Den Haag (Netherlands National Archives, The Hague).

Ik heb uit een tekst op de site van het regionaal archief Tilburg dat je voor een dergelijk huwelijk, dus met iemand die in de tweede graad is aanverwant, dispensatie nodig hebt.

Geen hard bewijs vooralsnog, maar wel een acceptabele hypothese volgens mij.

herman geurts zei op do, 06/08/2017 - 22:50

anverwantschap

Bij een tweede huwelijk behoorde je een vrijstelling aan te vragen als je nieuwe huwelijksgenoot behoorde tot je vorige schoonfamilie. Die vrijstelling heette dispensatie wegens aanverwantschap of 'cum dispensatione in secundo affinitatis gradie'. b.v. als een weduwe of weduwnaar hertrouwt met de broer dan wel zuster van de overledene.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.