Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Verkoopakte Wieringen 1660

Van de historische vereniging kreeg ik nog een derde verkoopakte. Deze is uit 1660, op perkament, gezegeld. Ik kwam tot de volgende transcriptie en ik hoor graag weer commentaar ter lering (en correctie)

Wij Johan van Westerholt Schout van Eijlande van

Wieringen Hendrick Cornelis Volckers ende Cornelis Jacobs Weerdts schepenen van de banne der stede

Hyppolitijhoeff op ten selve Eijlande, oirconde ende kennen dat voor ons gecompareerdt is Sijmen Jacobs    

Backer onsen burger alhier, ende bekende getransporteerdt ende gecedeert ende opgedragen te hebben gelijck hij transpor-

teerdt ende cedeert mitsdesen aen ende ten behouve van Elbert Sijgerts mede onsen burger alhier sijn huijs     

ende erve daer hij jegenwoordich in woont staende ende geleijen te Hijppolitij hoeff bekent ten oosten

Claes Backer ende ten westen Kuijter Griet mijtsgaders oock een kaegh-schuijt t’ saemen

gecogt                 

voor een somma van sesthien hondert guldens op twee Pinsters daegen, sijnde t selve huijs erve ende 

kaegh-schuijt vrij sonder eenighe belastinghe belovende hij vercooper t’ selve huijs erve ende kaegh ,,

,, schuijt vorder te vrijen ende waecen als echt is onder verbandt als ??e rechten ende bekende oock vande                          ?? in kreuk, onleesbaar, vrie, die of iets anders?

transporten deses voldaen ende betaelt, sijn de eersten en de laesten penningh voorts sijn persoon ende goederen

roerende onroerende present ende toekomende geen ter werelt uijtgesondert stellende d’ selve ende de-

keure vandien ten bedwangh van alle rechten ende rechteren alles sonder bedrogh etc? hebben wij schepenen

voornoemt t’ selve ten protecolle onderteijckent ten verlijden ende begeerte van voornoemde comparanten ende alsoo 

wij schepenen selffs geen segel en gebruijcken hebben wij onsen schout deses over onse kennisse

te laeten besegelen huijden den 22sten martij 1660

                                                                                              wcij? afkorting voor? tijenwoordich                                                                                                                                             als        ????

                                                                                                ?uerlon?

 

Bij de vraagtekens is mij niet duidelijk wat er staat en graag zou ik willen weten of "op twee Pinster dagen over Pinksterdagen gaat of dat het bepaalde uitdrukking is. ChatGPT hertaalde het naar modern Nederlands als: "in twee termijnen" maar ik weet niet of ik die AI zomaar op zijn blauwe ogen kan geloven.

Ik hoop dat iemand mij weer kan helpen.

Reacties (1)

Geert Ouweneel zei op di, 04/30/2024 - 08:31

Wij Johan van Westerholt, schout van den eijlande van
Wieringen, Hendrick Cornelis Volckers ende Cornelis Jacobs Weerdts, schepenen van de banne der stede
Hyppolityehoeff op ten selve eijlande, oirconde ende kennen dat voor ons gecompareerdt es Sijmen Jacobs    
Backer, onsen burger alhier, ende bekende getransporteerdt ende gecedeert ende opgedragen te hebben, gelijck hij transpor-
teerdt ende cedeert mitsdesen aen ende ten behouve van Elbert Sijgerts, mede onsen burger alhier, zijn huijs    
ende erve daer hij jegenwoordich in woont, staende ende gelegen te Hijppolitijhoeff, bekent ten oosten
Claes Backer ende ten westen Kuijter Griet, mitsgaders oock een kaegh-schuijt t’ saemen gecoft                 
voor een somma van sesthien hondert guldens op twee Pinsters daegen, sijnde t selve huijs, erve ende
kaegh-schuijt vrij sonder eenighe belastinghe, belovende hij vercooper t’ selve huijs, erve ende kaegh-
schuijt vorder te vrijen ende waecen als recht is, onder verbandt als nae rechten ende bekende oock vande
transporten deses voldaen ende betaelt te zijn, de eersten en de laesten penningh, voorts zijn persoon ende goederen,
roerende, onroerende present ende toekomende, geen ter werelt uijtgesondert, stellende d’ selve ende de
keure vandien ten bedwangh van alle rechten ende rechteren, alles sonder bedrogh, hebben wij schepenen
voornoemt t’ selve ten protecolle onderteijckent ten verlijden ende begeerte van den comparanten, ende alsoo
wij schepenen selffs geen segel en gebruijcken, hebben wij onsen schout deses over onse kennisse
te laeten besegelen, huijden den 22sten Martij 1660.
Wij jegenwoirdich
als secretaris
...., 1660

Ik kom Pinsterdagen niet anders tegen dan als Pinksterdagen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.