Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Verkoop met vele afkortingen 1431

Willem Snoeye en echtgenote Magriet sHonts verkopen grond te Ekeren tussen de Birest en Schriek.

 

Deze verkoop akte is doorspekt met afkortingen waar ik echt nog niet in thuis ben...

 

dd: 28 mei 1431 regesten Antwerpen

Reacties (7)

An zei op za, 07/31/2021 - 10:58

Hallo Guido,

 

Inderdaad een moeilijke tekst. Helaas ben ik ook niet bekend met de vele afkortingen in Vlamse teksten. Maar hieronder een eerste aanzet, hopelijk kan iemand dit verder aanvullen.

 

 

Willem Snoeye ende Margreet Shouts euis uxoris gestaen t’Eekeren .. .

van Vucht tiaers erflic 1 halft rox op 1 buynder ? cum fundo

gelegen t’Eekeren tussen de Biest ende Striek, tussen Willem Jacops ex

una ende de godshuys van Sinte Bernardus (helemaal niet zeker!) ex altera dwelke ?

dandum Natalis ul(time?) Purificationis ombegrepen te … leverne

bynnen Antwerpen cum mensa ter stede …. op 1 ….

rox erflic Janne …. gebrake yet se ipsos et sua

 

Tot zover.

 

m vr gr

 

An

Michel G. zei op za, 07/31/2021 - 19:45

Slechts enkele kleine aanvulingen / aanpassingen:

 

Willem Snoeye ende Magreet sHonts eius uxoris gestaen t'Eekeren vercochte deerde

Van Vucht 't sjaers erflic 1 halster rox op 1 buynder lants cum fundo

gelegen t'Eekeren tusschen de Biest ende Scriek, tusschen Willem Jacops ex

una ende des Godshuys van Sinte Bernaerts ex altera, d'welke etc

Dandum Natalis vel purificationis ombegrepen ende te leveren

bynnen Antwerpen cum mensura tet stede. Te waerne op 1 vierdeel

rox erflic Janne [...?] gebraeck yet se ipsos et sua

 

 Met vriendelijke groeten,

Michel

an zei op za, 07/31/2021 - 19:54

Beste Michel,

 

Ik ben blij dat er iemand met verstand van zake van de Belgische akten gereageerd heeft. Hier leer ik ook weer van.

m vr gr

An

Guido Snoeys zei op za, 07/31/2021 - 22:36

An en Michel,

Bedankt , dit was voor mij een moeilijke een combinatie van afkortingen en latijnse uitdrukkingen..

Als je naar jullie transcipties kijk dan zie je inderdaad wat er staat (meestal toch)

- op de eerste lijn ' vercochte deerde'   , kan deerde ook niet Aerde zijn ?

- ik veronderstel dat rox staat voor rog(ge)  ??

- ik kom de uitdrukking dandum natalis meer tegen , wat is de betekenis in dit verband ..

Zoals ik de tekst interpreteer, verkoopt Willem en vrouw de jaarlijkse opbrengst van 1 bunder,  1 halster rogge aan Aerd van Vught en 1 viertel rogge  aan ene Janne ??? volgens de prijs gebruikelijk te Antwerpen . Moet ik het zo zien ?

An zei op zo, 08/01/2021 - 10:20

Hallo Guido,

 

Het zou kunnen dat Deerde  Ae(e)rde is. De eerste letter lijkt mij idd eerder een A.

Rox is rogge

dandum = gegeven in dit geval Natalis of (vel) Purificationes. Dat zijn twee katholieke feestdagen.

Mensura = maat. 

 

Dus de opbrengst moet gegeven en geleverd worden in Antwerpen volgens de maat aldaar Op Natalis (geboortedag) of Purificationis (Lichtmis)

 

m vr gr

 

An

Michel G. zei op zo, 08/01/2021 - 21:16

Dag Guido,

 

Ik vond "Deerde" al zo'n rare voornaam... En nu je de naam "Aerde" zegt, zie ik het inderdaad ook zo staan. De persoon heette dus Aerde Van Vucht.

De akte gaat over de verkoop van 1 bunder land waarvoor jaarlijks 1 halster rogge betaald moest worden. De betaaldagen waren Natalis (Kerstmis) of Lichtmis (2 februari). De verkoper beloofde dat het verkochte goed gevrijwaard (... te waerne..) was van onkosten (zoals eventuele renten die er op rustten) of gebreken. Indien de koper na de aankoop desondanks toch tegen kosten of gebreken zou aanlopen, dan had hij recht op een vierdeel rogge om daarmee de kosten te vergoeden. Het vierdeel rogge (de borg) zou in dit geval uitgereikt worden door Janne [..?]

 

Met vriendelijke groeten,

Michel

Guido Snoeys zei op ma, 08/02/2021 - 07:22

Bedankt voor deze heldere uitleg. Het geeft ineens inzicht in de geplogenheden van die tijd..

PS:

ik vond ook nog in een andere akte de betaaldagen:

dan[dum] te half oixste et mediatim natalis tanwerpe 

= te betalen op 15 augustus en ...kerstmis ?

Vele groeten

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.