Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Van wie is het de vrouw en of de moeder ? 1461 Antwerpen

vraag : is Lijsbeth Snoeys de vrouw van Jan de Vos of is het gewoon de moeder van de vermelde kinderen ?

30/10/1461 Jan de Vos tymmerman verc Lijsbetten Jan Janss dochter alias van Wouwe beghijne te Mechelen bij Lijsbeth Snoeys op loove dat twee woningen zijn gest inden Rosier

Sr # 61 f 154 v 001

1. Jan de Vos timmerman verc[ocht] Lysbetten Jan Janss[oons] dochter al[ias] van Wouwe

2. beghijne tot Mechelen d[aer] moeder af was Lijsbeth Snoeys ad vit[am] sua

3. t[jaers] X s[chellingen] gr[ooten] p[rou]t tunc com[muniter] op 1 loove dat II woningen zijn metten hove , gr[onde]

4. et p[er]ti[nentii]s gest[aen] ind[en] Rosier tuss[en] Aerde van P[en]nenbrugge ex u[n]a en[de] Hendricx

5. de Vos ex altra. Dand[um] med[iatim] pr[oxim]a may et med[iatim] pr[oxim]a nov[embrii]

6. Te w[aer]ne op IX oude gr[ooten] en[de] IX oude m[un]ten erflic den godsh[uyse]

7. van S[in]te Michiels en[de] and[ers] niet. Gebr[]aeck yet se et sua. Salvo dat

8. hij a[d] sui quita[bi]t teynd[e] dierste IIII jaer[en] pr[oximo] ad pl[acitu][m teenenmale

9. elken d[enieren] d[aer] af met VIII d[enieren] en[de] met voorsch[eynen] rent[en]

XXX octobrii

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op vr, 10/13/2023 - 12:55

Beste Guido, volgens mij staat er tamelijk eenduidig dat Lijsbeth Snoeys de moeder was van begijn Lijsbetten Jan Janszoon dochter. Ik veronderstel dat een van de bijproducten van de transcripties van de vele akten die je hier aanreikt inmiddels een tamelijk compleet overzicht is van de Antwerpse familie Snoeys in de vijftiende eeuw, of ligt dit toch anders?!

Guido Snoeys zei op vr, 10/13/2023 - 21:25

Bedankt Otto.

Mijn probleem wordt scherp gesteld door deze akte:

Er zijn immers akten waarbij Jan Janszoon de man is van Lijsbeth Snoeys en inderdaad een dochter heeft die Lijsbeth heet. So far so good.

maar:

Janne de Vos de verkoper hier is gehuwd met ....Lijsbeth Snoeys en heeft een dochter die ...inderdaad Lijsbeth Jansdr (de Vos) heet waarvan ook akten. Vandaar de vraag., gaat het hier over de vrouw van Jan de Vos en/of de moeder van ...

Ps:  wat de familie in Antwerpen betreft ....de oudste akten vertrekken van Eekeren bij Antwerpen, in de 16 de eeuw verdwijnt de familie bijna geheel uit het Antwerpse. Vermoedelijk naar de omgeving van Breda waar mijn voorvaderen vandaan komen. (val van Antwerpen , de onlusten ?)

Van de akten in het antwerpse heb ik ondertussen een derde nagekeken en met jullie hulp verstaanbaar gemaakt. Een  aantal kan ik ondertussen al enigszins transcriberen, er blijven er nog wel velen om alles te linken.

Vele groeten

Guido

Otto Vervaart zei op za, 10/14/2023 - 11:46

Beste Guido, bedankt voor je uitleg! Deze akte maakt mijns inziens niet geheel duidelijk of de begijn Lijsbeth een dochter was van deze Jan Vos, dat had men dan ook gewoon zo kunnen formuleren.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.