Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Utrechtse Superscriptie uit 1629

Ik heb jullie hulp nodg. Wie kan het lezen?

 

Het gaat over een “Superscriptie” (Dat heeft iets te maken met een besloten of geheim testament?) van de zus van een verre voorvader van mij (Frederik da Lutiano).

De Superscriptie is van 12 mei 1627, zij is begraven op 6 September 1629 in de Domkerk.

 

Margaretha de Lutiano [Vele schrijfwijzes] was de dochter van een Florentijns koopman en een Nederlandse adellijke dame, Geertruyd van Wulven, Vrouwe van Ellewoutsdijk, Everinge en Coudorpe (op Zuid-Beveland).

Zij trouwden in Middelburg in 1552 ("De bruiloft zal indrukwekkend geweest zijn : in 1552 wordt vermeld in het Stadsarchief Middelburg (AZ 1894) :"Pieter Luciaen had 1000 turken [fakkels] van de stad overgenomen voor zijnen bruiloft")

 

Ik kom niet verder dan “Heden den [12den May 1629] heeft Joffr. Margareta de Lutiano mij....”

en dan twee getuigen “beijde borghers” en de handtekening van de notaris?

 

Link naar de akte in het Utrechts Archief ("Download niet beschikbaar")

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&…

Reacties (2)

Geert Ouweneel zei op di, 08/02/2022 - 08:31

Superscriptie:
Besloten of geheim testament, - iterste wils beschikking, door den erflater zelf, of door een an der voor hem, geschreven en door hem zelf onder teekend. Om van kracht te zijn,moet het, gesloten en verzegeld, door den erflater in tegenwoordigheid van 4 getuigen bij een notaris worden gedeponeerd, die daarvan eene zgn. akte van superscriptie op maakt. Na overlijden van den erflater moet een dergel. testament aan den kantonrechter worden aangeboden, die het opent.

 

Op huyden den 12en May des jaers 1600 seven
ende twintich heeft joffr. Margareta de
Lutiano mij geëxhibeert haer beslotene te-
stamento, daerop ick de behorelijcke notatie
gesuperscribeert hebbe ter presentie van Jacob
van Snellenbeeck ende Cornelis Hermansz,
beyde borgers t'Utrecht, als getuygen. Oriconde
mij
Wolfhard Zwaerdecroon, notaris

JW Kooistra zei op di, 08/02/2022 - 10:41

Geert,

hartelijk dank voor de transcriptie en de uitleg van Superscriptie. Ik leer elke dag weer bij.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.