Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Utrecht huwelijk 1588

Bijgaand de scan van het huwelijk van Catharina van Schaijck met Evert Barends van Voorthuizen te Utrecht op 27 april 1588. Het lukte me niet om de namen van de schepenen te lezen, en mijn lijst van het vroedschap te Utrecht is in die beginjaren erg incompleet, zodat dat geen steun bood.

Wie kan me helpen om de tekst te vervolledigen? De tekst staat ongeveer halverwege de linkerpagina.

Behalve de namen van de schepenen llijkt het of er ook iets staat boven het "ende teken" dat wellicht op deze inschrijving betrekking heeft (is het eerste woord misschien burger?).

Ik heb gevonden: Den XX aprilis. Evert Beerntsz van Voirthuysen & Catrina Ariaen van Schaijcksdr. tot Houten. Gesolemniseert voor … den XXVII aprilis 1588.

De naam van de eerste comparant lijkt te zijn ... Jans van Aertsz? en de 2de Cornelis van ...??

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op di, 12/21/2021 - 17:53

Beste Louis, welliicht helpt het in dit geval om ook andere bladzijden van dit register voor 1588 te bekijken of dezelfde namen wellicht duidelijker geschreven te vinden zijn. Op internet zie ik wel een lijst van Utrechtse burgemeesters door de eeuwen en ook een overzicht van de vroedschap tussen 1618 en 1795, maar geen lijst van schepenen van Utrecht. Je zou op de site van Het Utrechts Archief bijvoorbeeld naar notariële akten met schepenen uit deze jaren kunnen gaan zoeken.

Louis v. V. zei op di, 12/21/2021 - 21:17

Hallo Otto,

Meestal kijk ik ook naar de notities bij andere huwelijken, maar dat bracht deze keer geen oplossing. Ik zou wellicht nog wat verder kunnen bladeren.

 

Heel belangrijk is het overigens niet (de namen van de schepenen), maar het stoort toch wel een beetje als je een tekst niet compleet hebt.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.