Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Uitspraak rechtbank 1886

Hallo, ik ben nieuw hier en ook in de materie. Kan iemand dit lezen? Het hoort bij een uitspraak van de rechtbank in 1886. Alvast bedankt!

Reacties (4)

Jan Hadders zei op ma, 01/05/2026 - 12:12

DE ARRONDISSEMENTS REGTBANK te UTRECHT regt doende in correctionele zaken,

Gelezen een bevelschrift dezer Rechtbank dd. 15 Maart 1886 waarbij de beklaagde naar de openbare correctionele terechtzitting is verwezen

GEZIEN de acte van dagvaarding aan den beklaagde beteekend, ten einde te recht te staan ter zake:

dat hij in den morgen van 22 februari 1886 te Utrecht uit een ongesloten spoorweg waggon, welke geplaatst stond op een niet afgesloten terrein der Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij, eene hoeveelheid bruinkool briquets ten nadele van Gijsbertus Takken arglistig heeft weggenomen en zich toegeëigend;

Gelezen een contract uit het geboorten (?) register der gemeente Ambt Ommen;

Harm Jan zei op ma, 01/05/2026 - 16:09

Hartelijk dank! De tekst gaat nog verder, maar helaas mist er aan de rechterkant een stuk, omdat het boek niet goed is opengeslagen. Ik heb aan de archiefdienst gevraagd of dat opgelost kon worden. Maar ik vroeg me af of het meegestuurde fragment alvast te ontcijferen is. Ik lees:

schuldig verklaren aan het wanbedrijf van ... diefstal ... door iemand beneden de zestien jaren oud ... ... onderscheids.

Is zo te zeggen wat er op de puntjes moet komen te staan? Of moet ik toch wachten op de volledige scan? Het gaat over een 16-jarige jongen die 2 jaar de gevangenis in moet vanwege diefstal in 1886.

René van Weeren zei op ma, 01/05/2026 - 18:02

schuldig zal verklaren aan het wanbedrijf van enkele diefstal <gepleegd>

door iemand beneden de zestien jaren oud  met  oord<eel des>

onderscheids.

De laatste term duidt er op dat de dader dus wist dat wat hij deed, fout was

Harm Jan zei op ma, 01/05/2026 - 18:07

Hartelijk dank!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.