Forum
Boed Marres
zei op 05 oktober 2020 om 12:07Graag kreeg ik een verbetering van mijn transcripties uit de groen omkaderde teksten.
Ook een verduidelijking zou fijn zijn.
poerere
So v¯or*konde Jan marees meester van de lakenscheren dat
Jan themans den selven Jan morees hiet liegen / ende pacht he sande
sijn¯ ambacht anbringhe dr* h*gesa* Jan Morees seggende inde waes
op die bercoiling vande verken en de bresten te vercoupen
Reacties (6)
Beste Boed, bij het eerste woord zit er aan de p een afkortingsteken voor pro-: er staat procurere, waarmee een procureur is bedoeld. Dan de groenomlijnde tekst:
So verorckonde Jan Morees meister van den lakenscheren dat / Jan Theumans den selven Jan Morees hiet liegen ende sacht he soude / synen anbacht anbringen des hagesach Jan Morees seggende was / op die bercoilling van den verken ende beesten te vercoupen
Beste Otto, mijn dank.
Het is me wel een volslagen raadsel waar Jan het hier over had.
Beste Boed, ik haal eruit dat Jan Morees meldt dat hij valselijk beschuldigd werd door Jan Theumans. Hij wilde dit gaan melden bij zijn ambacht. In de passage over de varkens en beesten staat er vercoilinge. Dit wordt flink studeren met het Middelnederlandsch Woordenboek en een kwestie van kijken wat je over functies, ambachten en dieren tegenkomt in deze Maastrichtse bron zodat je meer zicht krijgt op de context van deze optekening.
Beste Otto, de oplossing staat in de volgende twee alinea's; dat was me niet opgevallen. Die ga ik nu bestuderen en dat zal geheid weer een hulpvraag als gevolg hebben.
Verdam, Middelnederlands Handwoordenboek en Endepols Diksjenaer van 't Mestreechs zijn mijn taalkundige bronnen.
Het kleine woordenboek van Verdam is handig, het grote MNW en andere woordenboeken kun je online raadplegen op http://gtb.inl.nl/search/ , en ik zie nu ook een site voor Mestreechter Taol, https://www.mestreechtertaol.nl/ .
Dank Otto.
De oplossing voor verkoiling bood hier Van Dale, GWdNT.
Wanneer we het Maastrichtse woord vercoilinge naar het Nederlands overbrengen krijg je verkulling. Van Dale verklaart verkullen als verknoeien, verbroddelen. Met vercoilling zal dan verknoeiing zijn bedoeld.
Uit het Verslag van de Indiviese Raad van Maastricht 12 dec. 1457