Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Trouwinschrijving Dordrecht 14 mei 1623

Zelfs met zoeken op websites met info over 17de eeuws handschrift lukt het me niet om de plaatsnaam waar Jonas Sonneviel, harnasmaker (zie linker pagina) vandaan komt te lezen.

Ik zie Rete staan, maar de tekentjes op de twee e`s zullen een r of re aangeven misschien en de R aan het begin is misschien een K? Ik hoop nog één keer op hulp! Alvast hartelijk dank!

Reacties (12)

Otto Vervaart zei op wo, 03/20/2019 - 10:21

Dag Anna, ik lees als plaatsaanduidiging van Rete in Brabant. Dezelfde r zie ik de regel eronder, van ruc?munde [Ruermunde?!}. De e's van Rete zien er voor de 17e eeuw normaal uit. Bij jouw vorige vraag is al aan de orde gekomen dat plaatsnamen maar half verstaan kunnen zijn of op zijn minst fonetisch gespeld, sommige plaatsnamen lijken ook erg op elkaar. Voor de Amsterdamse ondertrouwregisters is er een prachtig overzicht door Simon 't Hart van vroegmoderne plaatsnamen, https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/753563/herkomstonderzoek_2.pdf .

Michel zei op wo, 03/20/2019 - 13:30

Ik vermoed dat de plaats "Reet" bedoeld wordt, gelegen tussen Antwerpen en Mechelen en destijds behorende tot het hertogdom Brabant.

Met vriendelijke groet,

Michel

Michel Oosterbosch zei op wo, 03/20/2019 - 22:32

Nee hoor, geen transcriptiefout: er staat echt "Rete in Brabant": dus Reet? De parochieregisters van Reet starten in 1609, maar geen Sonneviel, Sonneville of iets dergelijks. Overigens: er is ook een plaats Reth in Baarle.

Anna Chaplin Opstelten zei op do, 03/21/2019 - 10:31

Veel dank voor alle reacties. Ook dank voor die belangrijke plaatsnamenlijst Otto, al helpt die in dit geval niet echt, want ik zie enkel Reet, in Gelderland, en Retie zou dan het Reet/Rethe/Rete bij Antwerpen zijn. Dus dat er een Reth bij Baarle-Nassau ligt vind ik heel interessante informatie Michel Oosterbosch, maar ik weet niet over welk Reet jij het hebt, waarvan je de parochieregisters bekeek vanaf 1609? Reet bij Antwerpen, zoals Michel zich afvroeg (en ik me eerder ook al afvroeg)?

In elk geval valt het voor mij niet te rijmen als deze Jonas zowel van Heusden komt, als van Rete in Brabant, dat dan Reth zou zijn, of zelfs Reet bij Antwerpen in het toenmalige hertogdom Brabant. Dus ik kom er niet uit, ondanks jullie hulp, waarvoor veel dank!

Michel Oosterbosch zei op do, 03/21/2019 - 13:54

Om precies te zijn: ik heb de oude klappers op de parochieregisters van Reet (bij Rumst, prov. Antwerpen) ingekeken (via www.arch.be). Maar intussen is het mysterie opgelost: op 17 december 1600 werd in Retie geboren Jonas Sonneviel, zoon van Philippus; doopheffers waren Johannes van Santhoven en Dimna Loeys. Op 14 december 1602 volgde nog een broer Nicolaus; doopheffers waren dan Cornelius van Berousel en Margareta Pauwels. Dagaanduidingen zijn volgens de klappers, maar zeker bij 14 heb ik mijn twijfel: het lijkt mij eerder 7. Zie: https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_110245_109042_DUT/inventarisnr/I1102451090425057/level/file/scan-index/11/foto/511_0001_108_00004_000_0_0019 en verder naar 1602. De moeder is jammer genoeg onbekend.

Anna Chaplin Opstelten zei op do, 03/21/2019 - 15:08

Niet te geloven! Wat heel erg fijn dat je dit raadsel hebt kunnen oplossen! Daar ben ik je zeer dankbaar voor. Nicolaas Philipsz is mijn directe voorouder. Het is nog niet gelukt om zelf de aktes in te zien. Vermoed dat ik me eerst moet registreren en zal het je hier nog melden zodra dat wel gelukt is.

Anna Chaplin Opstelten zei op vr, 03/22/2019 - 14:46

Beste Michel (Oosterbosch), na registratie gister kon ik direct inloggen via jouw link hierboven en beide inschrijvingen bekijken. Ik las ook direct 7 als dagaanduiding. Wat me wel verbaasd is dat noch het exact noch het niet-exact zoeken op personen, meer dan 34.000.000, tussen bv. tussen 1600 en 1605, geen Sonneviel, Sonneville, Sonnevelt etc. oplevert die bij deze twee trouwinschrijvingen hoort. Ook enkel op de voornamen zoekend, hetzij Jonas, hetzij Philippus komen deze twee doopregistrAties niet boven drijven. Jaren geleden had ik namelijk ook al op de namen Philip en Sonneville etc. gezocht. Dus ik denk niet dat het mij ooit gelukt was. Ik vermoed, zonder tegenbericht, dat jij verbonden bent aan het Rijksarchief te Beveren en ook daarom schrijf ik dit erbij. Nogmaals zeer veel dank dus!  

 

Anna Chaplin Opstelten zei op ma, 03/25/2019 - 09:32

Heel handig dat je direct scan18 (doop Jonas) en scan 25 (doop Nicolaus) hier hebt geplaatst.  Ik dacht dat ik ook hier geschreven had dat het om die twee scans ging, zodat mensen direct naar die doopinschrijving toe kunnen, maar zie nu dat ik dat enkel op het Stamboomforum gedaan heb.

Anna Chaplin Opstelten zei op ma, 03/25/2019 - 10:19

Nb. deze twee doopinschrijvingen staat in her doopboek van de Parochie Sint-Martinus te Retie, en dat ligt net ten zuid-oosten van Turnhout, vlakbij de huidige Nedrlandse grens en het gaat dus niet om Reet bij Rumst en Antwerpen, zoals je gister schreef op het Stamboomforum, wat heel belangrijke informatie was voor mij, want ik dacht inderdaad steeds dat het om Reet bij Antwerpen ging.. . 

Michel Oosterbosch zei op ma, 03/25/2019 - 22:38

Beste Anna Chaplin Opstelten,
Tja, "Zoeken naar personen" geeft een beetje de verkeerde indruk dat er alles inzit wat ook digitaal op onze website te lezen is. Dat is jammer genoeg niet het geval. Wil je precies zien wat in Zoeken... verwerkt is, dan moet je kijken bij de projecten (zoals ook in de Handleiding staat); klik dus op het tabblad Projecten, en je krijgt een lijst van 5 pagina’s met 94 projecten. In je zoekopdracht kan je vervolgens gericht een project selecteren, dat is efficiënter en het vermijdt frustratie. Nog wat geduld: er staat een vernieuwde versie van de zoekrobot op stapel, die het zoeken doorzichtiger en logischer zal maken.
Uit de lijst van projecten blijkt ook dat er wel heel wat genealogisch materiaal in zit, maar (nog) niet zo erg veel uit de bv. provincie Antwerpen. Wij hebben vooral ingezet op akten van notarissen en schepenbanken. Nochtans is er een hele reeks genealogische bewerkingen in onze leeszaal. Zo kon ik dus snel Sonneviele in Retie terugvinden. De redenen waarom die niet in Zoeken… zijn opgenomen zijn niet ver te zoeken: klappers en gezinsreconstructies op papier of in (oude versies van) WordPerfect of Word zijn niet zo eenvoudig en snel om te zetten in onze database, en bovendien moeten we ook rekening houden met het auteursrecht.
Tot slot wat je vermoeden betreft: ik ben inderdaad verbonden aan het Rijksarchief Antwerpen-Beveren, maar ben op dit forum in eigen naam actief.
Met vriendelijke groeten,

Anna Chaplin Opstelten zei op di, 03/26/2019 - 09:32

Bedankt voor deze reactie!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.